Auttaminen
ja heikommasta huolehtiminen eivät kuitenkaan ole kristinuskon ainoat sisällöt.
Etenkin protestanttiseen kristinuskoon, jota itse tunnustan, kuuluu hyvin
vahvasti kahden regimentin, hengellisen ja maallisen, erottaminen toisistaan.
Tämä periaate juontaa juurensa Jeesuksen sanoihin: ”Antakaa siis keisarille
mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.” Sitä periaatetta
minäkin sovellan, kun uskostani huolimatta peräänkuulutan koko pakolais- ja
turvapaikkajärjestelmän ja kehitysyhteistyön ajamista alas.
Valtiot,
jotka vastustamiani järjestelmiä pitävät yllä, ovat maallisia tahoja.
Auttaminen ja auttamatta jättäminen ovat ihmisyksilön ja Jumalan välisiä
asioita. Valtiot eivät ole ihmisyksilöitä, eikä niitä tuonpuoleisessa uhkaa
kadotus. Niinpä kristillisen etiikan ei tarvitse olla niille ohjenuoria
ollenkaan. Niiden tulee vain huolehtia siitä, että ihmisyksilöt sen alueella
pääsevät harjoittamaan uskoa ja uskonsa mukaista etiikkaa, jotta he pelastuvat
kadotukselta.
Joku
voisi varmaan argumentoida, että valtioissa asioista päättävät ihmisyksilöt,
jotka päätöksillään vaikuttavat omaan pelastukseensa. Tämä ei mielestäni olisi
kovin pitkälle vietyä ajattelua. Se, että poliitikot käyttävät valtion eli
kansalaisten rahoja hyväntekeväisyyteen, ei ole mielestäni millään tavalla
hyväksyttävää. Kuinka kukaan voi pitää eettisenä toimintaa, jossa ihmisyksilö
käyttää toisten ihmisten rahoja omien vakaumustensa noudattamiseen? Siinä ei ole
kyse mistään muusta kuin varkaudesta, eikä varkaus ole kristillisen etiikan
mukaan hyväksyttävää. Se on kielletty kymmenessä käskyssä.
Kannatan
mallia, jossa kaikki moraalikysymykset ovat ihmisten itsensä ratkottavissa,
eikä valtio tee muuta kuin mahdollistaa niiden ratkomisen. Oman kantani
pakolais-, turvapaikka- ja kehitysyhteistyöpolitiikkaan esittelin tekstissäni Liberalismin takinkääntö. Lainaan itseäni:
”Itse kannatan niiden suhteen mallia, joka ainakin omasta mielestäni on kovin liberaali: jos kansalaiset kokevat, että heidän moraalinen velvollisuutensa on auttaa kehitysmaita kehitysavun muodossa, he voivat lahjoittaa rahaansa siihen; jos he kokevat, että heidän moraalinen velvollisuutensa on auttaa kehitysmaiden asukkaita tarjoamalla heille turvapaikka, he voivat itse sellaisen järjestää ja rahoittaa. Kaikki tapahtuisi vapaaehtoisesti, kenenkään rahoja ei käytettäisi vastoin heidän tahtoaan ja näin ollen kaikki voisivat olla tilanteeseen tyytyväisiä.”
Jos
minä joskus pääsen elämäntilanteeseen, jossa oikeasti voin kuluttaa rahaa
epäolennaisuuksiin, eli jossa kaikki tuloni eivät kulu asumiseen, ruokaan,
vaatetukseen, välttämättömään liikkumiseen ynnä muuhun, varmasti harkitsisin
vakavasti rahojeni käyttämistä kehitysmaiden hyväksi. Nykyisen kaltaiseen
kehitysapuun en antaisi palanutta puupenniäkään. Kehitysmaiden suurin ongelma
on liian nopea väestönkasvu. Harjoitettu kehitysyhteistyö on saanut aikaan sen,
että se vain jatkuu, joten ongelmatkaan eivät koskaan katoa. En halua tehdä
kehitysmaille karhunpalvelusta. Voisin lahjoittaa niille jotakin, joka saa syntyvyyden
kuriin.
Minä
annan Jumalan päättää, kokeeko hän moraalisen panokseni riittäväksi
pelastukseeni. En tarvitse ketään poliitikkoa Hänen tilalleen kertomaan
minulle, miten minun on meneteltävä. Ja sen, pelastunko minä vai en, ei tulisi
olla kenenkään muun kuin minun intressini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti