Luultavasti
jokainen ihminen kokee joskus hetken, jolloin päätyy miettimään historian
triviaaleja yksityiskohtia. Esimerkiksi sitä, millä tavoin ihmisen ruokavalio
on kehittynyt sellaiseksi kuin se on.
Tee
on minusta kummallinen asia. Erään kasvin lehtiä liotetaan vedessä, kunnes
niiden maku siirtyy siihen. Miten ihmiset ovatkin päätyneet juuri teepensaan
lehtiin? Ovatko entisaikojen ihmiset liottaneet milloin mitäkin kasveja vedessä
ja vertailleet niiden makuja? Onko varmaa, ettei jokin teetä herkullisempi ole
jäänyt kokeilematta? Vaikkapa koivunlehdet. Kai niissä jotain viehätystä on,
kun monet suomalaiset hakkaavat niillä itseään saunassa.
Toinen
kummallinen asia on raparperi, siis kasvi josta syödään varsi. Ovatko ihmiset
kokeilleet pureskella myös koivun tai teepensaan varsia ja todenneet ne
raparperia huonommiksi?
Ja
eräs outo triviaali asia on se, kuinka ihmiset ovat päätyneet juomaan
alkoholijuomia. Tätä ihmettelin, kunnes opin etanolin hyötykäytön juuret.
Lähi-idän hedelmällisen puolikuun alueella, jonne Euroopan, Pohjois-Afrikan ja
läntisen Aasian korkeakulttuurit juontavat, ei esimodernina aikana ollut
mahdollista säilyttää vettä juomakelpoisena pitkää aikaa. Vesi oli pakko
kierrättää kasvien, hedelmien ja käymisreaktion läpi, jotta sitä oli
mahdollista juoda myöhemmin. Alkoholin vaikutus mieleen oli silloin, toisin
kuin nykyään, aivan toissijaista. Absolutistit olisivat kuolleet
ruokamyrkytykseen.
Millainen
olisi maailma, jos ihminen olisi keksinyt veden puhdistamisen ja puhtaana
säilyttämisen ennen käymisreaktion valjastamista? Selväpäisempi, varmasti, ja
apeampi. Sellaisesta maailmasta minä pitäisin, koska puritaanina minusta kaikki
hauska on, jos ei sentään syntiä, niin silti jollain tasolla vieroksuttavaa. Minulla
on monesti vaikeuksia sietää iloisia ihmisiä. Kun muut näin perjantai-iltaisin
menevät baariin, minä menen yksin kävelylle ja katson tiukasti muualle, jos
joku tulee vastaan.
Absolutismi
on moderniutta ja vallankumouksellisuutta. Se on modernia siksi, että alkoholin
nauttiminen uusintaa niitä perinteitä, jotka esiteollisina aikoina syntyivät
taantumuksellisissa yhteiskunnissa tarpeeseen. Vallankumouksellista se on
siksi, että edelleen, veden puhdistukseen ja veden puhtaana säilyttämiseen
kykenevissä yhteiskunnissa, suurin osa väestöstä pitää kiinni menneen maailman
joutavista perinteistä.
Absolutistina,
joka eläessään on juonut alkoholia vain ehtoollisella, voin suunnatta modernin
vallankumouksellisen närkästykseni tekopyhiin vasemmistolaisiin
vallankumousromantikkoihin, jotka lipittävät punaviiniä ravintoloissa. Jotta
närkästykseni todella osuisi vyön alle, omaksun joidenkin vasemmistolaisten
epätoivoisesti käyttämän aseen, guilty by association -leimakirveen:
Alkoholi
uusintaa esiteollisissa (sanoisinko, feodaalisissa) yhteiskunnissa luotuja
perinteitä; alkoholin nauttiminen on siis traditionalismia; traditionalismi on
taantumuksellisuutta; taantumuksellisuus on fasismia ja ties mitä muuta
kapitalismin rappiomuotoa: vasemmistolaiset vallankumousromantikot ovat
fasisteja.
Kaikkihan
tietävät, että fasismi on pahuutta ja että fasisteja on estettävä toimimasta
vapaasti. Alankin ottaa aikaa, kauanko kestää ennen kuin
vasemmistointellektuellit peräänkuuluttavat oman toimintansa kieltämistä ja
aloittavat kampanjan alkoholia vastaan.
Vai
yliarvoinko minä heidän periaatteellisuutensa?
"Minulla on monesti vaikeuksia sietää iloisia ihmisiä. Kun muut näin perjantai-iltaisin menevät baariin, minä menen yksin kävelylle ja katson tiukasti muualle, jos joku tulee vastaan."
VastaaPoistaEikö tämä kerro kirjoittajan huonosta itsetunnosta?
Uusintaminen on marxilainen termi, jota kenenkään traditionalismiin kallellaan olevan ei tulisi käyttää.
Kaipa tuohon kohtaan löytyy muitakin selityksiä kuin huono itsetunto. Esimerkiksi epäsosiaalinen luonne?
PoistaVallankumouksellisuus on marxismissa jonkinlainen kultti-ilmiö. Se on hölmöä, koska periaatteena vallankumouksellisuus kääntyy automaattisesti saavutuksiaan vastaan. Tässä tekstissä pyrin tietoisesti matkimaan marxilaisten retoriikkaa ja ajattelutapaa. Pilkkaamalla haastan heitä vallankumousromantiikan hengessä kääntymään arvojaan vastaan.
"...koska puritaanina minusta kaikki hauska on, jos ei sentään syntiä, niin silti jollain tasolla vieroksuttavaa."
VastaaPoistaTulee mieleen minä 10-12-vuotiaana. Olin vakaasti sitä mieltä, että kouluihin olisi pitänyt saada miliisi ja heille oppilaiden pamputusoikeus. En edelleenkään ole mikään ikäluokkani tyypillinen edustaja, ja vastarannankiiskeys periytynee noilta päiviltä sekä itsepäisestä luonteestani.
"Minulla on monesti vaikeuksia sietää iloisia ihmisiä. Kun muut näin perjantai-iltaisin menevät baariin, minä menen yksin kävelylle ja katson tiukasti muualle, jos joku tulee vastaan."
Hauskaa, minä olen melko lailla päinvastainen. Perusluonteeltani olen iloinen ja optimistinen ja joskus ihmisten ohi kulkiessa on aivan pakko hillitä hymyä, ettei aivan heikkopäisenä pidettäisi. Lienee kuitenkin hyvä, että tätä valoisaa puoltani tasapainottaa (kulttuuri)pessimistinen, misantrooppinen ja elitistinen erakko.
Alkoholista mainittakoon, että itse sitä olen sitä toisinaan aika reippaastikin käyttänyt, mutta kaiken kaikkiaan pärjään ilman sitä. Minua ei hetkauttaisi paskan vertaa kieltolaki, sillä en oikeasti tarvitse alkoholia mihinkään. Ehkä 19-vuotiaana olin innokkaampi sen suhteen, mutta enää ei kiinnosta. En edes muista milloin olen viimeksi juonut. Ideologinen valinta tämä ei sinänsä ole, mutta kieltämättä täällä yliopistolla olisi ihan mukavakin kapinoida absolutismin muodossa.
Minua kovasti nauratti kerran, kun kerran eräs tyyppi mainitsi tutkimuksen, jonka mukaan alkoholia runsaasti käyttävät ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Aivan varmasti, kyllä akateemisen vasemmistolaisen egoa tuollainen varmasti hivelee. Minua onkin aina ärsyttänyt vasemmistolaisten korostunut liberaalius juuri alkoholin suhteen. Rosa Meriläinen lienee tästä pahin esimerkki. He eivät ilmeisesti näe mitään ironiaa siinä, että kapinahenkeä ylistäessään olisi heille loogisempaa puolustaa juuri absolutismia, koska runsas alkoholinkäyttöhän on perin yleinen ja - hui kauhistus sentään - suomalainen perinne.
Kumminhan mahtaa olla: alkoholi tekee ihmisistä älykkäämpiä, vai älykkäät hakeutuvat juomaan alkoholia? No, mikäli tuollainen tutkimus pitää paikkansa, älykkäiden paremmuutta luulisi kompensoivan se, että he ovat osan ajasta humalassa.
PoistaVallankumouksellisuus valikoi aina. On niin kivaa herättää paheksuntaa ja ihailua kapinallisuudella, mutta jos siihen liittyisi muusta kivasta luopumista, sitten se ei enää olisikaan kivaa. Silkkaa esiintymishalua se vain on. Jonkun pitäisi tehdä tutkimus vallankumouksellisuuden ja narsismin korrelaatiosta.
Oletteko miettineet, milloin punaviinin lipittämisestä tuli vasemmistolainen ilmiö, ja miksi? Työväenliikkeen historiassahan raittius oli kunniassaan...
VastaaPoistaEi kai se viinin lipittäminen vasemmistolaiseksi ilmiöksi siksi muutu, että myös vasemmistolaiset sitä harjoittavat. Lisäksi vasemmistolaisuus ja työväenliike eivät ole yksi ja sama asia, vaan lähinnä eräissä historian vaiheissa lomittuneet asiat. Esimerkiksi SDP:n muutos nimenomaan työväenpuolueesta nimenomaan vasemmistopuolueeksi ajoittuu suunnilleen samaan vaiheeseen, kun kultalusikka suussa syntyneet humanisti-idealistit marssivat sen riveihin. Eikä siitä kestänyt enää kovin kauan ennen kuin puolue lakkasi hyödyttämästä työväestöä ja muuttui ennemmin kaikenlaisten yhteiskunnallisten parasiittien edunvalvojaksi.
Poista