Nykyinen
järjestelmä ei ole täysin suhteellinen, johtuen vaalipiireistä. Uudenmaan
vaalipiiristä valittiin huhtikuussa 2011 peräti 35 kansanedustajaa, kun taas
Etelä-Savon vaalipiiristä valittiin vain kuusi. Tämä tarkoittaa, että
Uudellamaalla kansanedustajan paikan olisi saanut vajaalla kolmella prosentilla
äänistä, kun taas Etelä-Savossa paikkaa ei olisi välttämättä saanut edes 16
prosentilla kaikista vaalipiirin äänistä. Tästä johtuen eteläsavolaisten äänet
ovat paljon vähemmän arvoisia kuin uusimaalaisten, mikä on perustuslaillinen
ongelma, kaikkienhan tulisi olla tasa-arvoisia.
Tällaisesta
vaalimatematiikasta johtuen puolueiden paikkamäärät eduskunnassa eivät tunnu olevan
aivan kohdillaan. Laskennallisesti puolella prosentilla tulisi saada yksi
paikka. Piraattipuolue saavutti juuri tämän haamurajan, mutta ehdokkaan
läpimeno ei ollut lähelläkään. Kristillisdemokraatit saivat kolme
prosenttiyksikön kymmenystä vähemmän ääniä kuin RKP, mutta paikkoja puolue sai
yhden sijaan kolme vähemmän. Vihreiden olisi tullut saada 7,3 prosentillaan 14
paikkaa, mutta paikkoja tulikin vain 10. Keskusta sai ääniä noin 94 prosenttia
enemmän kuin Vasemmistoliitto, mutta paikkoja 150 prosenttia enemmän.
Perussuomalaiset ja SDP saivat promillen tarkkuudella yhtä suuren osan äänistä,
mutta SDP voitti kolme paikkaa enemmän. SDP:n äänimäärän ero Kokoomukseen taas
oli yli kymmenkertainen eroon Perussuomalaisiin nähden, mutta paikkojen erotus
pienempi, vain kaksi. Ylipäätään kaikki neljä suurinta puoluetta kahmivat
paikkoja enemmän kuin niiden kannatus olisi antanut ymmärtää.
Suhteellisuuden
vääristymisen lisäksi vaalijärjestelmään liittyy myös filosofinen ongelma. Vaalipiirien
takia kukaan ei voi äänestää muuta kuin oman vaalipiirinsä ehdokasta. Äänet on
tällä tavoin kiintiöity tietyllä maantieteellisellä alueella toimivalle
henkilölle. Mikähän järki tässäkin on olevinaan? Kun kyse kerran on koko
valtakunnan politiikasta, tulisi kullakin olla vapaus (ja vastuu) äänestää ihan
ketä vain.
Kaipa
maakunnissa pelkona on, että jos koko maa olisi yksi vaalipiiri, valta valuisi
etelään Helsingin herroille. Eivätkö maakuntien valtiaat oikein luota siihen,
että vaalikarja äänestäisi oman seudun ehdokasta? Miksi vaalikarjan tulisikaan?
Jos maakuntien ihmiset luottavat enemmän Helsingin herroihin, kaipa tuon
luottamuksen olisi syytä näkyä. Nykyjärjestelmä hyödyttää vain niitä, jotka
saavat vaalipiireissään ääniä niiltäkin, jotka mieluummin äänestäisivät
jotakuta muuta. Kaikkia muita kohtaan järjestelmä on epäoikeudenmukainen. Yhden
vaalipiirin systeemi hoitaisi myös suhteellisuuden ongelmat pois.
Hankalia
vaalijärjestelmiä löytyy muualtakin. Muiden muassa Ruotsissa ja Saksassa on
käytössä äänikynnys, joka puolueen täytyy ylittää saadakseen paikkoja
parlamenttiin. Ruotsin valtiopäivillä on 349 edustajaa, eli kaiken järjen ja
oikeudentunnon mukaan yksi paikka olisi saatava noin 0,3 prosentilla äänistä.
Näin ei kuitenkaan ole.
Yhdistyneessä
kuningaskunnassa parlamentin alahuoneessa paikkoja on niinkin paljon kuin 650,
eli yhden paikan tulisi irrota 0,15 prosentilla. Vaalijärjestelmä kuitenkin on
vielä pahemmin vääristävä kuin Suomessa. Vaalipiirejä on yhtä paljon kuin
paikkoja alahuoneessa, ja niistä jokaisessa paikan saa se, joka kerää eniten
ääniä. Viime vaaleissa tämä tarkoitti sitä, että konservatiivipuolue sai 36,1
prosentilla äänistä 47,1 prosenttia paikoista (306); työväenpuolue sai 29
prosentilla äänistä 41,5 prosenttia paikoista (258); liberaalidemokraattinen
puolue sai 23 prosentilla äänistä vain 9,1 prosenttia paikoista (57); muut
puolueet saivat vain kourallisen paikkoja.
Tällaiset
epäkohdat ovat moraalisesti sietämättömiä, mutta myös filosofisesti ajatellen
hyvin epäedullisia yhteiskunnan kehitykselle. Kun katsoo historiaan, oivaltaa
kaikkien toimivien reformien eturintamassa kulkeneiden yhteiskuntien olleen
menestyksekkäämpiä kuin hitaiden perässä seuraavien. Kaikki reformit ovat
alkaneet pienestä liikkeestä ja kasvaneet suuriksi, kun niiden
yhteiskunnallinen kysyntä on noussut kylliksi. Tämän vuoksi ei tarvita neroa
toteamaan, että reformeita tukahduttava järjestelmä on vähemmän menestyksekäs
kuin niitä tukeva.
Yhdistyneessä
kuningaskunnassa on viime vaalien jälkeen nähty poikkeuksellinen nousu, kun
EU-vastainen Itsenäisyyspuolue (UKIP) on noussut mielipidemittauksissa
kohisten. Viimeisimmän huippunsa, noin viidenneksen, UKIP saavutti viime
keväänä toukokuun toisen päivän menestyksekkäiden paikallisvaalien jälkeen.
Linkin takana olevassa uutisessa on kuitenkin hätkähdyttävä tieto: 19 prosentin
kannatuksella UKIP ei silti saisi parlamentin alahuoneeseen yhtä ainutta
paikkaa. Syy on vaalimatematiikka, jossa joihinkin vaalipiireihin keskittynyt
kannatus tuo paikkoja, useisiin hajaantunut ei. Olisi teoriassa mahdollista
jopa se, että 49,9 prosentilla puolue ei saisi yhtäkään paikkaa, jos joka
vaalipiirissä jäisi yhdellä äänellä jälkeen paikallista ykköspuoluetta.
Ruotsissa
maahanmuutto- ja monikulttuurisuuskriittinen Ruotsidemokraatit nousi
valtiopäiville vasta vaaleissa 2010, saatuaan 5,7 prosenttia äänistä, vaikka jo
edellisissä vaaleissa 2006 puolueen olisi laskennallisesti tullut saada 10
paikkaa vajaalla kolmella prosentillaan äänistä; 2002 paikkoja olisi pitänyt
tulla viisi ja 1998 kolme.
En
ota kantaa siihen, edustavatko UKIP ja Ruotsidemokraatit hyvää vai huonoa
politiikkaa. On kuitenkin yhteiskunnan kehityksen kannalta mahdollinen uhka
tällä tavoin hidastaa niiden vaikutusvallan kasvua. Parlamentissa ne olisivat
saaneet enemmän huomiota ja voineet siten saada lisää kannatusta vaihtoehdolleen
paljon nopeammin kuin toteutuneella tavalla, jossa ihmiset satunnaisesti
päätyvät niitä äänestämään, kun ärsytyskynnys joidenkin asioiden kohdalla on
päässyt ylittämään tietyn pisteen.
Nämä
puolueet saavat kannatusta, koska niiden vaihtoehto on joidenkin mielestä
parempi kuin vakiintuneiden valtapuolueiden. Ne saavat yhä enemmän kannatusta,
koska asiat niistä huolimatta kehittyvät niiden kannalta huonoon suuntaan. Tämä
vaihtoehto kannattaisi ottaa huomioon ja pyrkiä integroimaan se osaksi
poliittista konsensusta, siis aivan toisin kuin mitä Ruotsissa on tapahtunut.
Siellä Ruotsidemokraatit eristettiin vallasta heti puolueen saatua kansanedustajia,
ja puolueen kannatus on vajaassa kolmessa vuodessa noussut 11,1 prosenttiin. Ensi
vaaleissa puolue saattaa kaksinkertaistaa paikkamääränsä. Jos sitä ei
silloinkaan suostuta kuuntelemaan, trendi jatkuu. Ennen pitkää sitä on pakko
kuulla. Eikö kenties olisi fiksumpaa noteerata tämän väistämättä tulevan
reformin kysyntä nyt, eikä vasta siinä vaiheessa, kun kansa riehuu kadulla
samaan tapaan kuin vaikkapa vuonna 1848, jolloin alettiin ottaa askelia kohti
kansanvaltaisia kansallisvaltioita?
Perussuomalaiset
sai viime eduskuntavaaleissa 19,1 prosenttia äänistä. Lähes viidennes kansasta halusi
reformia perussuomalaiseen suuntaan. Vuonna 2007 tätä reformia halusi vain 4,1
prosenttia, vuonna 2003 taas 1,6 prosenttia. Jos Suomessa olisi tuolloin ollut
sama neljän prosentin äänikynnys kuin Ruotsissa, Perussuomalaiset ei olisi
vuonna 2003 saanut yhtäkään paikkaa. Sen vuoksi puolue ei olisi saanut
huomiota, eikä olisi ylittänyt neljän prosentin rajaa neljä vuotta myöhemmin,
eikä suomalaisilla olisi ollut tätä protestin kohdetta huhtikuussa 2011. Se,
että lähes viidenneksen haluama reformi ei olisi löytänyt mitään kanavaa antaa
kuulua itsestään, on minusta aika paha juttu.
Niille
lukijoille, jotka eivät pidä Perussuomalaisista, annan esimerkin toiseen
suuntaan: vihreät eivät olisi päässeet vuonna 1983 eduskuntaan, tuskin olisivat
kasvattaneet paikkamääräänsä vuonna 1987, eivätkä välttämättä olisi koskaan
kasvaneet siihen kokoon, jossa puolueita huolitaan hallitukseen. Minä en pidä
vihreistä, mutta pidän mahdollisena, että ilman puolueen nousua Suomi saattaisi
olla monella tapaa huonompi maa. Vaikka puolue onkin viime aikoina profiloitunut
lähinnä yhteiskunnallisesti marginaalisen ja toisinaan tuhoisan
hörhöliberalismin edustajana, aikoinaan se pakotti muita puolueita ottamaan
ekologiset ongelmat vakavasti.
Yhtä
väärin kuin on sortaa pienpuolueita, olisi myös suosia niitä. Tällaisen
epäkohdan voisin vielä niellä yhteiskunnallisen edun nimissä. Minä haluaisin,
että Piraattipuolue olisi saanut ansaitsemansa paikan. Vaikka
henkilökohtaisesti pidän puoluetta vähäpätöisiin ongelmiin keskittyneenä, voisi
se kuitenkin tuoda uutta raikasta vaihtoehtoa politiikkaan. En tiedä, enkä
jaksa ottaa selvää, mikä tekijänoikeusasioissa on piraattien mielestä pielessä,
mutta uskon epäkohdan olevan korjauksen tarpeessa, kun puolue kerran on saanut
puolen prosentin kannatuksen. Voi nimittäin olla, että hyvinkin pieni
institutionaalinen muutos voi antaa meille vuosien etumatkan moniin muihin
yhteiskuntiin nähden ja siten osoittautua menestyksekkääksi reformiksi. Ken
tietää, ehkä Internet-aikaan päivitetty tekijänoikeuslainsäädäntö imisi tänne
ulkomailta investointeja ja tietotaitoa, jotka loisivat sen kaivatun uuden
Nokian?
Vastaavasti
toivoisin Muutos 2011 -puolueen saavan ääntään paremmin kuuluviin. Yhä plutokraattisemmaksi,
korruptoituneemmaksi ja byrokraattisemmaksi käyvä EU-provinssi voisi tosiaan
olla parempi paikka elää, jos valta tai edes vallankäytön mahdollisuus todella
palautettaisiin kansalle, joka sitten voisi laittaa suoralla demokratialla luun
kurkkuun niin ammattipoliitikoille, virkamiehille kuin finanssipatruunoillekin.
Vaalimatematiikasta ei ymmärrä mitään!
VastaaPoista