7.5.2015

13. luku: Ääripasifismi, osa 2: Antieksistentialismi




”’Maailman hallitseminen’ kuulostaa niin rumalta.
Minä kutsun sitä mieluummin ’maailman optimoinniksi’.”

* * *




Hyperpallo todella oli ihmeellinen ilmiö. Koska en halunnut vaipua transsiin, tutkin Kalevan keksintöä valokuvan avulla. Olin saanut käsiini tavallisen, kaksiulotteisen valokuvan paperilla, joka esitti hyperpalloa, ja kuvakin oli käsittämätön. Siinä hyperpallo näyttäytyi kolmiulotteisena pallona. Koska aivoni ymmärsivät pallon, kolmiulotteinen näky kaksiulotteisessa kuvassa ei saanut aivojani ylikuormittumaan, mutta ällistyttävää se silti oli. Se ei ollut kuin hyperpallo itse, jollaista aivojeni mukaan ei kuuluisi olla olemassa, se oli vain kuin Kalevan väitöskirja, jota en ymmärtänyt.

Muutoksia ihmiskunnan arjessa ei tarvinnut odottaa pitkään. Kaikki ihmiset, jotka katsoivat hyperpallon ihmeellisyyttä, alkoivat tarmokkaasti toteuttaa Kalevan yhteiskuntaideaalia. Kukaan ei enää turvautunut rikollisuuteen eikä muuhunkaan epäsosiaaliseen käytökseen. Monet pitkäaikaistyöttömät, jotka vuosien epätoivon aikana olivat tottuneet hukuttamaan turhautumisensa kaljaan, yhtäkkiä ryhdistäytyivät ja palasivat työelämään. Syrjäytyneet nuoret, jotka olivat päätyneet elämään virtuaalimaailmaan, palasivat todelliseen elämään ja havaitsivat sen hyväksi. Työnantajat kautta maailman tulivat halukkaiksi työllistämään ihmisiä edes osa-aikatöihin, koska voitontavoittelun oheen tärkeäksi tavoitteeksi tuli yleisen hyvän edistäminen.

Kuljin monina iltoina Helsingin kaduilla, eikä vastaani tullut yhtään humalaisia. Syy oli se, että juopottelu loppui Kalevan päätöksestä. Viinissä, oluessa ja muissa alkoholijuomissa Kaleva näki joitain säilyttämisen arvoisia kulttuuripiirteitä, joten kyllä niitä edelleen juotiin, mutta kukaan ei mennyt kohtuuttomuuden puolelle. Tupakka ja huumeet jäivät tiukemman linjan kohteiksi. Tumpit katosivat kaduilta ja puistoista, eikä uusia tullut. Uutiset kertoivat, että tupakanviljelijät kautta maailman olivat noin vain laittaneet viljelmänsä mataliksi ja ryhtyneet viljelemään oikeita hyötykasveja. Tupakkateollisuuden yritykset laittoivat laput luukuille. Vastaavasti huumeiden tuottaminen loppui kuin seinään ja Meksikon huumeparonit siirtyivät kunniallisiin elinkeinoihin.

Maailman valtasi poikkeuksellinen hyötyliikunnan villitys. Helsingissä se näkyi polkupyörien määrän räjähdysmäisenä kasvuna kaupunkikuvassa, minkä kääntöpuoli oli merkittävä pudotus yksityisautoilussa, ruuhkien katoaminen ja melusaasteen väheneminen. Ylipainoisten ihmisten määrä alkoi ripeästi huveta, mihin toki vaikutti myös roskaruokakulttuurin siirtyminen historian roskatunkiolle: McDonald’s-ravintolat kilpailijoineen katosivat, eikä kukaan niitä jäänyt kaipaamaan.

Kansalaisten keskinäisluottamus ja kokemus kohtalonyhteydestä kasvoivat vahvemmiksi kuin nostalgisissa muistelmissakaan. Varusmiespalvelukseni ensimmäisinä viikkoina ymmärsin, että tupakaverini olivat kuin omaa perhettäni: yhden menestys oli kaikkien menestystä, minkä vuoksi nopeammat pyyteettömästi auttoivat hitaampia. Samaa oli havaittavissa suuremmassa mittakaavassa Suomessa ja myös ulkomailla muissa yhteiskunnissa. Kaleva nostatti voimakkaan talkoohengen, joka sai ihmiset vetämään yhtä köyttä, auttamaan toisiaan pelkästä auttamisen ilosta. Sitä seurasi valtava positiivisen elämänasenteen nousu, joka muun muassa on rohkaissut ihmisiä yrittäjyyteen ja uusiin harrastuksiin.

Myös maailmantalous mullistui yhtä perusteellisesti kuin teollisessa vallankumouksessa, ja tällä kertaa muutosta myös on syytä pitää vallankumouksena. Kalevan ihmisiin istuttaman tiukan säästäväisyyden seurauksena maailmasta katosi paitsi tupakkateollisuus, myös jälkiteollisesta hillittömästä kulutusvimmasta rahaa ammentaneet teollisuudenhaarat: halpa muovikrääsä, kertakäyttöroska ja nopeasti rikki menevät halpatuotteet hävisivät. Yritykset, jotka aiemmin olivat valmistaneet lyhytikäisiä tuotteita, joiden tilalle ostettaisiin pian uudet, ottivat aivan vastakkaisen filosofian ja ryhtyivät panostamaan laatuun.

Suuryritykset, jotka Kalevan mukaan olivat saaneet kahmittua aivan liian paljon valtaa monilla muillakin alueilla kuin taloudessa, pilkkoutuivat huomattavasti pienemmiksi ja alkoivat utilitarismin hengessä edistää yleistä hyvää. Maailman rikkaimmat ihmiset päättivät luopua suurimmasta osasta tuloistaan edistääkseen työllisyyttä, ja myös omaisuudestaan he suuntasivat jättiläismäisiä rahasummia sellaisiin investointeihin, jotka vasta vuosien kuluttua toisivat suurta yleistä hyötyä. Valtiot ryhtyivät harjoittamaan jonkinmoista protektionismia tukeakseen omaa kansallista tuotantoaan. Uusliberaali yksityistämisvimma päättyi ja valtiot alkoivat haalia taas haltuunsa sellaista omaisuutta, jonka ne kokivat viisaimmaksi pitää julkisessa omistuksessa.

Ihmisten kulutustottumusten muutos säästäväiseen ja askeettiseen ei ollut ainoa muutos, jonka Kaleva laittoi tapahtumaan ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Kierrätys palasi yhtä vallitsevaksi osaksi arkea kuin aikana ennen massatuotantoa. Joka puolelle maailmaa tuotiin kattavat kierrätysmahdollisuudet ja ihmiset kiinnittivät niihin asianmukaista huomiota. Kaikki kierrätyskelpoinen jäte hyödynnettiin uudestaan, ja kattavat jätehuoltoverkostot huolehtivat siitä, ettei ympäristön roskaantuminen enää vaivannut mitään maankolkkaa.

Pitkään odoteltu uusiutuvan energian hegemonia vaikutti lähestyvän. Eräs asia, johon käytettiin niitä rahoja, joita rikkaat auliisti antoivat yleisen hyvän edistämiseen, oli uusiutuvan energiantuotannon mittava kehittäminen. 2020-luvun hyvin kilpailukykyiset aurinkopaneelit yleistyivät kautta maailman niin nopeaan tahtiin, että niitä valmistavat tehtaat pyörivät ylikierroksilla. Kehitysmaissa saastuttavimmat teollisuuslaitokset ryhtyivät heti tekemään investointeja, joilla saasteet saataisiin vähennettyä samalle tasolle kuin rikkaissa maissa.

Luonnonpuistoja ja muita luonnonsuojelualueita perustettiin hetkessä paljon enemmän kuin kaikkina aikoina aiemmin. Laajin niistä tietenkin oli Amazonin sademetsä, joka suojeltiin lähes kokonaan. Ne alueet, jotka edellisen puolen vuosisadan aikana oli hakattu laidunmaiksi, päätettiin istuttaa takaisin ja rauhoittaa nekin. Vastaavia jo tapahtuneiden ympäristökatastrofien aiheuttamien tuhojen korjaamisia aloitettiin satoja. Mittavimmat niistä olivat aavikoitumisen pysäyttäminen ja merten jätepyörteiden siivoaminen, joihin suunnatut rahamäärät olivat niin suuria, etteivät sellaiset olisi ennen hypnoosia tulleet kysymykseenkään.

Maailmantalouden kasvu oli räjähdysmäinen, mutta talouden ja ympäristön kuormituksen pitkään vallinnut yhteys oli saatu murtumaan. Vaurautta ei enää ymmärretty materialistiseen tapaan, eivätkä ihmiset himoinneet autoa, elektronisia laitteita, kaukomatkoja ja törsäystä. Kasvu merkitsi ennen kaikkea miljardien köyhien ihmisten elintason erittäin äkillistä nousua kohti siedettävää tasoa. Sen mahdollisti velan määrän räjähtäminen maailmassa. Tämä uusi velkaantuminen ei ollut samanlaista kuin aiempina vuosikymmeninä, joka aiheutti taloudelle suurta rasitusta. Kun hypnoosi oli tehnyt kaikista ihmisistä rehellisiä, ahkeria ja vastuuntuntoisia, ei rahoituslaitoksilla ollut enää syytä olla luottamatta köyhissä oloissa eläviin ihmisiin. Se sai aikaan luotonannon lisääntymisen – rahahan on nimenomaan luottamusta – ja se puolestaan nosti miljardit ihmiset köyhyydestä.

Toinen asia, mistä rahaa saatiin tuottavaan käyttöön, oli tietenkin sotilasmenot. Kun Kaleva oli saanut luotua rauhanomaisen maailman, jossa sotia ei olisi enää luvassa, maailman armeijoihin ja aseteollisuuteen vuosittain käytetyt tuhannet miljardit dollarit vapautuivat muuhun käyttöön. Maailman yhteenlasketut puolustusmenot supistuivat hetkessä promillen murto-osaan aiemmasta, ja armeijoista suurin oli YK:n pieni rauhanturvaaja-armeija. Sillä olivat hallussaan kaikki maailman ydinaseet, jotka Kaleva oli takavarikoinut, mutta niistä Kaleva käski hävittää suurimman osan; luullakseni hän säästi muutaman kymmenen verran ydinaseita varmuuden vuoksi, kaikki muut purettiin.

Maailman poliittinen kartta koki Kalevan suunnitteleman jättimuutoksen. Rajat katosivat ja uusia vedettiin, kun kaikille kansoille perustettiin oma kotimaa. Pienimmät kansat, joille oma itsenäinen valtio olisi ollut käytännössä mahdoton, saivat vahvalla autonomialla varustetun alueensa, jotka toimivat yhteistyössä jonkin suuremman naapurikansan kanssa. Saamelaiset oli tällainen kansa, jolle Pohjoismaat antoivat ei-territoriaalisen itsehallinnon. Eräitä historiallisia vääryyksiä korjattiin rajoja tarkistettaessa: Suomi sai Ruotsilta Länsipohjan, Venäjältä Itä-Karjalan, Kuolan niemimaan ja Inkerin. Saksa sai takaisin Sleesian, Itä-Pommerin, Itä-Preussin ja osan sudeettialueista. Itävalta sai Etelä-Tirolin, ja sitten Saksa ja Itävalta yhdistettiin taas; Kaleva piti Berliinin johtamaa Saksaa pelkkänä historiallisena konstruktiona, joten se liitettiin Itävaltaan, ja uuden jättiläismaan pääkaupungiksi tuli Wien kuten Pyhän Saksalais-roomalaisen keisarikunnan aikoihin. Yhdistynyt kuningaskunta hajotettiin, kun Skotlanti ja Wales saivat itsenäisyyden ja Pohjois-Irlanti liitettiin Irlantiin. Bretagne itsenäistyi Ranskasta, samoin Katalonia ja Baskimaa Espanjasta. Myös romanit saivat vuosisatojen vaelluksen jälkeen oman kotimaansa.

Euroopan suurimman mullistuksen koki kuitenkin Venäjä. Sen lisäksi, että se joutui antamaan takaisin edellisissä sodissa valtaamansa alueet, Kaleva hajotti kerran mahtavan imperiumin lähes kokonaan. Kaukasuksen kansat saivat havittelemansa itsenäisyyden, samoin monet Siperian kansat ja Uralin länsipuolella asuvat tataarit ja ugrilaiset. Monet vähemmistökielet, jotka olivat Venäjän vallan alla kuihtuneet ja joutuneet katoamisen partaalle, elvytettiin parhaimman mukaan.

Kun rikollisuus, korruptio, nepotismi ja oman edun tavoittelu katosivat, kaikki maailman kansat pääsivät nauttimaan hyvän ja toimivan hallinnon hedelmistä. Kaleva otti suuren vastuun kaikkien uusien valtioiden rakentamisesta mahdollisimman tehokkaiksi ja toimiviksi. Hän kutsui koolle erittäin suuren asiantuntijoiden armeijan, joka sai tehtäväkseen avustaa kunkin valtion johtajia luomaan mahdollisimman optimaaliset olosuhteet yhteiskunnan kehittämiseksi. Nämä asiantuntijat sitten kulkivat pitkin maailmaa ja tekivät juurta jaksain selvityksiä kaikista asioista aina tieverkoista kunnallishallintoon ja koulujen opetussuunnitelmiin asti. Ihmiskunnan holtittoman kasvun Kaleva laittoi hetkessä kuriin: kaikki maat, joissa väestö kasvoi aiemmin vauhdilla, ottivat käyttöönsä yhden lapsen politiikan, jota myös noudatettiin, kun taas vähenevän väestön maissa ihmiset tekivät kaksi lasta. Tulevaisuuden turvaamiseksi Kaleva määräsi kunnianhimoisen eugeniikkaohjelman kaikkiin maihin, jonka tavoitteita muun muassa oli, että sadassa vuodessa ihmiskunnan älykkyystaso nousisi vähintään 30 prosenttia.

Kulttuurielämäkin alkoi noudattaa Kalevan suuntaviivoja. Graffitit, rap-musiikki ja muu niiden tasoinen saasta tietenkin kuopattiin välittömästi, ja korkeakulttuuri koki mittavan nousun. Klassinen musiikki nousi suositummaksi kuin mikään populaarimusiikki oli koskaan ollut, ooppera ja teatteri haastoivat elokuvan suosiossa, ja kirjallisuus kohtasi uuden kultakauden, joka himmensi kaikki aiemmat. Arkkitehtuuri tietenkin jatkoi niillä linjoilla, joille Kaleva oli minun avullani sen jo aiemmin saattanut.

Mullistavin muutos kuitenkin on tapahtunut asenteissa ja mentaliteeteissa. Kyltymättömän kulutusvimman vaihtuminen askeettisuuteen oli vain pieni osa siitä. Länsimaista kulttuuria pitkään vaivannut faustinen vimma suorittaa ja saavuttaa teki tilaa harmonisemmalle asenteelle. Ihmisten on helpompi nauttia elämästään, kun kukaan ei kärsi suuria tuskia siitä, pystyykö saavuttamaan elämässään epärealistisiakin tavoitteita. Lyhyesti sanoen, ihmisten kunnianhimo on suuntautunut toisiin asioihin: enemmän henkisiin ja yhteisöllisiin arvoihin, harvemmat korostavat niin paljon itseään ja omaa individualismiaan. Se on johtanut paitsi tasapainoisempiin ihmisyksilöihin, myös tasapainoisempiin ihmissuhteisiin: rikkonaiset perheet ja muut vastaavat surulliset ilmiöt harvinaistuivat hetkessä. Länsimaalaiset myös parantuivat siitä kulttuurisesta krapulasta, joka niin monet sai kulttuurisen itseinhon valtaan, mikä ilmeni monikultturismina. Omanarvotunto on taas kohdallaan.

Muutos on tapahtunut myös islamilaisessa maailmassa. Hyvin pian Kalevan hypnotisoitua ihmiskunnan päättivät islamin johtavat imaamit pitää teologisen neuvonpidon. Sen tuloksena Koraani tuomittiin anakronistiseksi keskiajan tuotteeksi, jolla ei modernissa maailmassa ole muuta kuin historiallista arvoa. Olin näkevinäni Kalevan kädenjäljen itse julistuksen tekstissäkin, kun islam koki uskonpuhdistuksen ja hylkäsi raakalaismaiset piirteensä. Sen jälkeen islam ei enää olennaisilta osiltaan ole poikennut keskimääräisestä kristillisestä kirkkokunnasta.

Tiedemaailman Kaleva otti kontrolliinsa edistääkseen vielä parempaa maailmaa. Tekniikan alalla on tietenkin hylätty järjetön tapa keksiä mitättömiä parannuksia erilaisiin kulutuslaitteisiin. Insinöörien paljoudet ovat suunnanneet pääasiassa kestävän kehityksen palvelukseen, kehittämään yhä parempia keinoja tuottaa saasteettomasti energiaa, säästää energiaa ja kierrättää resursseja. Lääketiede on saanut mittavia resursseja uuteen kehitykseensä. Myös Kalevan sydäntä lähinnä olevat tieteet ovat nousseet aiempaakin suurempaan kunniaan, etenkin tähtitiede. Humanistiset tieteet ovat kokeneet renessanssin, johon on vaikuttanut kaikkien kansojen historioiden, kielten ja kulttuurien tutkiminen. Sen sijaan Kalevan vaarallisina pitämät tieteet, kuten keinoälyn kehittäminen ja geenimanipulaatio ovat jääneet jäihin.

Hypnoosilla on ollut valtava vaikutus myös ihmisten mielenterveyteen. Neuroosit ja psykoosit tuskin itsessään ovat minnekään hävinneet, mutta ne eivät pääse vaikuttamaan vahvan hypnoosin alta. Masentuneet ihmiset alkoivat käyttäytyä aivan kuin he eivät olisi ollenkaan alakuloisia, ja sitä kautta masennus myös on poistunutkin. Myös psykopaatit ovat alkaneet elää aivan normaalia elämää.

Vankilalaitos on yksi niistä ilmiöistä, joka on jäänyt taakse. Entiset murhaajatkin pääsivät vapaaksi nähtyään hyperpallon, sillä se teki heistä kunniallisia yhteiskuntien rakentajia.

Kaleva pyysi minua ja monia muitakin selvittämään, millaista on elämä uudessa maailmassa, jota hänen ihanteensa hallitsevat. Ryhdyin tehtävään uteliaana ja tein muutamia kokeita.

Eräänä päivänä kohtasin kadulla paljon itseäni suuremman miehen. Aloin soittaa hänelle suutani, solvasin häntä törkein sanoin ja elehdin aggressiivisesti. Mies vain hymyili hieman ja sanoi ”Otahan rauhallisemmin” ennen kuin jatkoi matkaansa.

Toisena päivänä tungin lompakkoni täyteen suuria seteleitä ja pudotin sen kadulle ollessani menossa syömään. Lounaan jälkeen menin lähimpään löytötavaratoimistoon, ja sieltähän minä lompakkoni löysin, eikä yhtäkään seteliä ollut otettu. Poistuessani pudotin roskan kadulle ja jäin seuraamaan. Seuraava ohikulkija poimi sen vastuullisesti ja laittoi lähimpään roskakoriin.

En voinut kuin lähettää ylistävän palautteeni Kalevalle Geneveen. Hänen johdollaan maailma oli muuttunut paremmaksi ja kauniimmaksi. Maaseutu muistuttaa Muumilaaksoa tai Kontua Tarusta sormusten herrasta ja kaupungit ovat kuin Rivendell. Koko maailma on kuin Tralla La eräästä Roope-setä-sarjakuvasta.

Ihmiskunta on kuin suuri muurahaisyhteisö, jossa kaikki kantavat kortta samaan kekoon. Kaleva onnistui toteuttamaan eräänlaisen ei-marxilaisen kommunismin, joka todella toimii.

* * *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti