5.12.2013

Välisoitto: Jäätynyt paratiisi

Kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joita ihmiset ovat rakastaneet, jää osa niitä rakastaneiden ihmisten sieluista, aivan kuten osa paikoistakin jää ihmisten sieluihin. Kaikkein selkeimmin tämän aistii sellaisissa paikoissa kuin Versailles’n palatsin puistossa, jossa Ranskan menneiden kuninkaiden sielujen läsnäolon voi tuntea kaikkialla ympärillään. Nuo tuollaiset paikat, jotka ovat pysyneet samanlaisina aikakaudesta toiseen, tuntuvat olevan tavallaan elossa. Ne nukkuvat unta, pitkää ja rauhallista unta – mutta virkeimpiä ne ovat yöllä.

Olin käynyt Versailles’ssa jo kahdesti, mutta kummankin kerran kesällä. Puisto on kesäisin tietenkin vehreämpi ja viehättävämpi, mutta varjopuolensakin siitä löytyy. Sellainen määrä turisteja, joka palatsia ja puistoa haluaa joka päivä ihastella, häiritsee sitä, joka yrittää aistia kauan sitten kuolleiden suurmiesten hiljaista läsnäoloa. Siksi olin kolmannen kerran tullut Versailles’hin talvella ja vielä yöllä, jolloin hiljaisuus vallitsee ja yllä näkyy Linnunradan äärettömyys.

Lumihanki ei ollut syvä, eikä siinä näkynyt paljoakaan jälkiä, kun minä ja hän, jonka seurassa olin, astelimme Apollonin suihkulähteen altaan ympäri ja pysähdyimme puiston keskiakselin muodostavan suuren kanavan reunalle.

”Eikö ole ihmeellistä”, kysyin, ”että vaikka ihmisten vauraus on 1600-luvun jälkeen noussut valtavasti, arkkitehtuurissa ja yleensäkin taiteessa on tapahtunut valtava laadullinen romahdus?”

”On, se on ihmeellistä, ja sitäkin surullisempaa”, sanoi hän, jonka seurassa olin. ”Nykyajan työväestökin pystyisi halutessaan rakentamaan ja kalustamaan itselleen sellaisen kodin, jossa barokkiajan kuninkaat olisivat kehdanneet ainakin vierailla. Mutta ei: he tyytyvät asumaan persoonattomissa elementtitaloissa, joita valmistetaan kuin tehtaan liukuhihnalla. Sitten valitetaan rumuutta ja teinit protestoivat töhrimällä seinät graffiteilla.”

”Vielä 1900-luvun alussa tyylikkyys ja kodikkuus asetettiin taloudellisuuden ja funktionaalisuuden edelle”, sanoin. ”Siitä hyvä esimerkki on Hvitträsk. Kun oli rahaa, sitä käytettiin kokonaistaideteokseen, josta myöhemmin tuli suosittu museo. Tänä päivänä edes rikkaat pohatat eivät käytä rahojaan sellaiseen. Elintason nousu ei siis tehnyt alhaisosta ylhäisöä, vaan toisinpäin.”

”Kerran ihmettelin, minkä vuoksi jugendtyyliä suosivat arkkitehdit inhosivat kertaustyylejä”, sanoi hän, jonka seurassa olin. ”Heille kertaustyylit näyttäytyivät varmaan samanlaisena rappiona kuin meille funktionalismi ja elementtirakentaminen: siinä ei ollut mitään uutta, mitään taiteellista. Voi, jospa he olisivat tienneet, millaisen rappion tulevaisuus toi tullessaan. Vaikka Ateneum ei ole järin mielikuvituksekas, se on silti upea verrattuna viereensä tulleeseen Makkarataloon, joka tulisi viipymättä räjäyttää maan tasalle. Oikeastaan lähes kaiken, mitä on ensimmäisen maailmansodan jälkeen rakennettu, voisi surutta räjäyttää maan tasalle, ennen muuta Alvar Aallon hirviömäisen perinnön.”

”Onneksi poikkeuksiakin on”, sanoin. ”Savitaipaleen kirkko, esimerkiksi…”

Huomasin kaukaisella vastarannalla jokusen korkean rakennuksen, joista yritin pimeydessä saada selkoa. Ainakaan niitä ei ollut valaistu niin kuin monia lasista ja teräksestä rakennettuja uusia taloja.

Hän, jonka seurassa olin, katseli ympärilleen.

”Tämähän on outoa”, hän sanoi hetken kuluttua. ”Mistä lähtien Versailles’n suuri kanava on ollut noin suuri? Tuohan on kuin järvi tai merenlahti.”

Käännyin ympäri, mutta kokonaan paikka ei sentään ollut muuttunut: palatsi näkyi yhä takanamme. Tosin puisto oli pienimuotoisempi kuin muistin Versailles’n olleen.

”Ahaa”, sanoin. ”Ehkä me emme olekaan Versailles’ssa. Palatsi kyllä näyttää siltä, mutta jos se onkin kopio… äsken puhuimme kertaustyyleistä. Tiedät ehkä, mitä Aurinkokuninkaan hullu baijerilainen kaima teki…”

”Aivan totta”, sanoi hän, jonka seurassa olin. ”Laakson portaalle piilotettu huvilinna Linderhof, kukkulan huipulle rakennettu ritarilinnaa muistuttava Neuschwanstein sekä järven saarelle eristetty barokkilinna Herrenchiemsee. Sielläkö me sitten olemmekin?”

”Sääli, ettei Ludwig II ehtinyt hullutella muutamia vuosia pitempään”, sanoin. ”Vaikka linnat ajoivat Baijerin vararikon partaalle, nykypäivän baijerilaiset kiittävät siitä, koska linnat vetävät puoleensa turisteja kuin hunajapurkki kärpäsiä. Eivät aikalaiset ymmärtäneet investoinnin päälle.”

”Ehkä heillä oli usko siihen, ettei seuraavalla vuosisadalla tapahtuisi taiteen laadullista täysromahdusta”, sanoi hän, jonka seurassa olin. ”Ehkä he uskoivat, että elintason nousu saisikin aikaan sen, että keskiluokkakin voisi rakentaa itselleen kuninkaallisten linnojen ja puistojen kaltaisia maanpäällisiä paratiiseja.”

Hänen puhuessaan olin minä laskeutunut istumaan järven rannalle ja kiinnitin kenkieni pohjiin terävät veitset, jotka muuttivat ne nopeiksi luistimiksi.

”Mahtoikohan kukaan entisajan kuninkaista nauttia luistelemisesta?” sanoin potkaistessani vauhtia. Liu’uin vähän matkaa järven jäälle ja katsoin komeaa palatsia, jonka päälle oli laskeutunut valkea lumikerros. Hän, jonka seurassa olin, tuli pian perässäni kiinnitettyään itsekin veitset kenkiensä pohjiin.

”Jos jään päälle ei koskaan kinostuisi lunta, luisteleminen olisi erittäin nopea tapa liikkua”, hän sanoi. ”Puolustusvoimillakin takuulla olisi erityiset luistelujoukot.”

Kun lähdimme kiertämään Ludwig II:n paratiisisaarta jään päällä kiitäen, katsoin ylös varmistaakseni, että eläimeni pysyivät mukana. Tummaa taivasta vasten niitä ei näkynyt, mutta erään Kuun hopeoiman pilvenrepaleen osuttua niiden taakse erotin kotkan hahmon. Kuten kerran ennen, se kantoi käärmettä mukanaan.

Eräs rannan ohitse liukuvista kohdista herätti mielenkiintoni. Puiden lumen peittämien oksien lomassa näkyi jonkinmoinen raunio, joka aivan kuin hohti helmiäistä valoa. Pysähdyin jäällä ja lähdin hitaammin kohti tuota outoa näkyä. Hän, jonka seurassa olin, oli ilmeisesti huomannut saman, sillä tuli aivan kannoillani kysymättä mitään.

Veitset lähtivät kenkien pohjista ja pian seisoimme rannalla. Sillä kohdalla oli täysin koskemattoman hangen peittämä tie, joka johti rannalta viistosti poispäin. Raunio, joka osoittautui vanhaksi kirkoksi, oli kauempana kuin jäältä olin arvioinut. Tietä reunustavat puut kaartuivat holvin kaltaiseksi katokseksi, joka talvisessa valkeudessaan loi vaikutelman kuin olisimme jo astuneet kirkkoon, tai oikeammin katedraaliin.

”Kirkko paratiisisaarella”, sanoi hän, jonka seurassa olin.

”Herreninselillä toki on luostari, mutta tämä ei…” aloitin mumisten, mutta ääneni hiipui kokonaan pois, kun käännyin kohti järveä. Tai siis sitä, mitä olin luullut järveksi. Yhtäkkiä maisema näytti hyvin tutulta, aivan eri tavalla kuin ranskalaisen puutarhan laidalla. Myös rakennukset, joita jo olin yrittänyt tähyillä, näyttivät tutummilta.

”Millä paratiisisaarella me oikein olemme?” kysyin hämmentyneenä. ”Aivan kuin tuo kaupunki tuolla vastarannalla olisi entinen kotikaupunkini. Katso nyt, eikö tuo ole se torni, jonka varjossa kolme vuotta opiskelin?”

”Sepä se”, sanoi hän, jonka seurassa olin. ”Rakennettu ensimmäisen maailmansodan jälkeen, mutta olisiko se silti tuomittava räjäytettäväksi maan tasalle?”

”Ei, olkoon se poikkeus Savitaipaleen kirkon kanssa”, sanoin. ”Mutta nyt haluan selvittää, mikä tämä paikka oikein on. Mehän siirrymme huomaamattamme jäätyneestä paratiisista toiseen vaivattomasti kuin unimaailmassa.”

Ennen kuin käännyimme astuaksemme kohti puiden holvikäytävän päässä häämöttävää kirkkoa, huiskautin kädelläni. Tarkkasilmäinen kotkani huomasi sen ja liisi alaspäin, laskeutuen hartialleni. Saatoin tarvita neuvoa sen kantamalta käärmeeltä, älykkäimmältä eläimeltä Auringon alla.

Kirkon ovi oli hieman raollaan, mutta sen avaaminen selälleen oli raskasta, sen verran suuren kinoksen tuuli oli kasannut sen eteen. Oven takana avautui kaunis mutta surumielinen näky: kirkkosali oli aivan tyhjillään, värit olivat poissa ja rikkoutuneesta katosta oli tullut läpi paljon lunta, jota oli siellä täällä erikokoisina kinoksina. Vaikka mitään valonlähdettä siellä ei ollut, hyvin siellä kuitenkin näki. Helmiäisen kaltainen valo tuntui olevan lähtöisin seinistä itsestään.

”Täällä on mielenkiintoisia kuvia seinillä”, sanoi hän, jonka seurassa olin. Minun vielä katsellessa itse salia oli hän astunut seinustalle ja katseli erästä seinämaalausta kädet selkänsä takana puuskassa.

”Erikoinen aihe kirkon seinämaalaukseksi”, sanoi hitaasti tultuani hänen vierelleen. Maalauksessa oli kuvattu kesäinen puutarha ja sinne aseteltuja pöytiä, tuoleja ja aurinkovarjoja. Taustalla häämötti turkoosin värinen järvi.

”Eikö paikka näytä sinusta tutulta?” kysyi hän, jonka seurassa olin.

”Ihme kyllä, se näyttää”, vastasin. ”Tuolla yhdellä pöydällä on cocktaillasi… löisin vaikka vetoa, että tuo on sama puutarha, jossa Luganossa ollessani…”

Ääneni hiipui pois, sillä katseeni oli harhaillut seuraavaan seinällä olevaan maalaukseen. Siinä oli kuvattuna polku Gotthardin solassa, jota kerran olin kavunnut ylös voimatta palata takaisin.

Seinämaalaukset toistuivat verkkokalvoilleni, kun lähestulkoon juoksin niiden ohitse: Vierwaldstättersee, erakon talo, keskipäivä toisen raunioituneen kirkon edessä. Kirkon toisella seinällä oli lisää seinämaalauksia, ja ne herättivät minussa jonkin pistävän, epämukavan tuntemuksen: erään laskettelukeskuksen ravintola, analyyttistä geometriaa, sali täynnä istuvaa väkeä, maisema entisen kotikaupunkini kadulta marraskuisena iltana, valkoinen sali…

Seuraavalla seinällä oli vielä lisää kuvia: eräässä näin itseni astelemassa lumen peittämässä ranskalaisessa puutarhassa, toisessa itseni luistelemassa järven jäällä, kolmannessa itseni kirkon raunion edessä… neljännessä itseni katselemassa seinämaalauksia…

Lopulta vastaan tuli aivan musta seinä. Sen keskellä näytti olevan oviaukko, ainakin siinä oli ihmisen korkuisen suorakulmion muodostavat neljä uraa, ja niistä tuli läpi kirkasta valoa. Oven edessä oli ikivanha, rikkoutunut tuoli, jolla joku olisi voinut istua odottamassa oven avautumista. Lisäksi oven vieressä oli messinkinen kyltti, jossa luki kauniilla kirjaimilla seuraavasti:

Kun tuulet puhaltavat,
ajat vaihtuvat,
ja vain niiden kaikkien lopussa
voi oven avata.

Tuhahdin kyltille halveksuvasti ja tartuin ovenkahvaan. Sain oven vaivatta auki, ja valon kirkkaus, joka hämärään kirkkoon tulvi, oli sokaista silmäni.

Oven takana avautui valkea lakeus, jonka puhtaat nietokset loistivat kuin päivällä. Valon ja varjon kontrasti, jonka oviaukko yhdessä mustan seinän kanssa muodosti, oli uskomaton, se aivan täytti minut riemulla.

”Haa!” huudahdin innoissani ja tartuin oven vieressä lojuneeseen tuoliin. ”Juuri tällainen valaistus ja rikkinäinen tuoli…”

”No ohhoh”, sanoi vähätellen hän, jonka seurassa olin. ”Olen yhtä vaikuttunut kuin silloin, kun viisivuotiaana luin Nietzschen Epäjumalten hämärän ensimmäistä kertaa alkuperäiskielellä.”

”Hetkinen”, sanoi laskien tuolin kädestäni. Käännyin kohti häntä, jonka seurassa olin, ja ensimmäistä kertaa pysähdyin miettimään, kuka hän oikeastaan oli. Hän näytti tutulta. Aivan erittäin tutulta, niin että leukani taisi loksahtaa auki.

”Jotkut eläimetkin ymmärtävät, ettei peilikuva ole erillinen olento”, hän sanoi aika huvittuneena.

”Ehkä”, vastasin. ”Mutta harvempi kuulee oman peilikuvansa puhuvan kuin Erkki Tuomioja! Mitä, siis oman peilikuvaniko kanssa minä koko yön olen haastellut? Kun luulin käyväni dialogia, kävinkin oikeasti monologia?”

”Niin on asian laita”, vastasi peilikuvani. ”Aika harvassa ovat ne hetket, jolloin kukaan on kaikesta samaa mieltä kuin sinä, eikö totta?”

En vaivautunut vastaamaan, vaan astuin läpi avaamastani ovesta. Olin valkeuden keskellä, ja hetken minun oli siristettävä silmiäni, niin kirkas oli valo öisen kirkon jälkeen.

”Niin, ne hetket ovat harvassa”, sanoin minä. ”En tiedä, miten ja miksi sinä, minun toinen puoleni, olet saanut oman, erillisen hahmon, mutta saatan arvata, mitä aiot minulle sanoa. Tämä yö on väkisinkin tuonut minulle mieleeni sen, kuinka kerran keskustelin aaveen kanssa. Et voi päästä paimeneksi tai edes koiraksi vahtimaan ja ohjaamaan laumaa sinne, minne haluat, koska lauma ei halua seurata sinua, näin se minulle sanoi. Raskain mielin hyväksyin sen, mitä se minulle sanoi. Siitä lähtien olen kulkenut yksin, halunnut itselleni uuden tehtävän ja uuden tavoitteen. Ei minun pidä tulla lauman paimeneksi ja koiraksi. Monia houkuttelemaan pois laumasta, se on minun tehtäväni, näin minä päätin itsekseni. En halua pelastaa tätä isänmaata, mitä se minulle kuuluu? Lapsieni maan minä tahdon löytää, tahtoisin sen rakentaakin, mutta autiomaita ei enää ole.”

Tämän sanottuani katsoin ympärilleni. Olin keskellä lumista kenttää, jota reunustivat metsät joka puolella, ja Aurinko paistoi kirkkaasti. Tuo paikka toi mieleeni paratiisisaaren keskellä olevan hiekka-alueen.

”Se on traagista, että kohtaloni oli elää juuri suuren illankoiton aikaa”, sanoin hiljaa itselleni. ”Kaikkialla ympärilläni näen tuhon merkit, joukkopsykoosin aiheuttamat katastrofit. Mutta jokaisessa tappiossa on tulevan voiton siemen. Kulttuurini, jota sekä rakastan että vihaan, tuotti sisältään oman tuhonsa. Miksi sitä tulisi jäädä kaipaamaan? Vain heikko tuhoutuu, ja heikkouden tuhoutuminen on aina hyväksi. Miksi kenenkään tulisi välittää yksilöistä, mehän kuitenkin kuolemme kaikki pois ennen pitkää?”

Tämän sanottuani olin pitkään vaiti, kunnes äkkiä hiljaisuus havahdutti minut syvistä mietteistäni kuin vieras ääni. Katselin uudestaan ympärilleni. Minne oli peilikuvani joutunut? Entä ovi, josta olin astunut ulos? Ja kotka ja käärme?

Olinko siis nähnyt unta? Olinko herännyt? Päivän valaisemalla lumilakeudella minä seisoin, yksin, kaikkein autioimmassa Auringon valossa.

Mutta siellä oli ihminen! Tunsin olevani sisällä yhdessä niistä seinämaalauksista, joita olin katsellut – olinko minä kenties astunut yhteen sellaiseen sisälle, olinko minä vain se hahmo, jota olin kuvissa seurannut, oliko peilikuvani minun oikea itseni, joka tätäkin kuvaa katseli ulkoa käsin?

Sen ihmisen kaltaista, minkä näin, en ollut koskaan nähnyt. Ei oikeastaan ihmisenä, jonain muuna, valkeana, valonhohtoisena olentona, joka nauroi. En ole kuullut kenenkään ihmisen maailmassa nauravan niin kuin hän nauroi.

Minä puhuin yksilöiden turhuudesta, mutta mikä on tämän näyn arvoitus? Tulkitkaa minulle tämä näky, tämä aavistus. Mitä minä tuolla paikalla näin?

Minä kuulin naurun, joka ei ollut kenenkään ihmisen naurua – ja nyt minua kalvaa jano, kaipaus, joka ei koskaan sammu. Tuon naurun kaipaus minua kalvaa. Minä puhuin yksilöiden turhuudesta, mutta mitä tämä kaipaus kertoo minusta itsestäni? Oi, kuinka minä jaksaisin vielä elää! Mutta kuinka minä jaksaisin nyt kuolla?

* * *

Mukavaa ja rauhallista talvea lukijoille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti