Parlamentarismi
on monella tapaa ajastaan jälkeen jäänyt tapa järjestää poliittinen valta. Se
on 1700-lukulainen ihanne, jonka mukaan yhteiskunnan asiat hoituvat parhaalla
tavalla, kun kansan luottamusta nauttivat viisaat filosofit kokoontuvat yhteen
ja keskustelevat. Valistuksen rationalismin hengessä nämä filosofit sitten
päätyisivät yksimielisyyteen parhaiten argumentoidusta kannasta, joka
voittaisi.
Haluaisinpa
tietää, onko missään parlamentissa kovinkaan usein annettu järjen voittaa. Ei
ainakaan Ukrainassa, jossa viisaiden filosofien rationaalinen keskustelu on
eskaloitunut tällaiseksi:
Toinen ongelma on se, etteivät
yhteiskunnat ole enää niin hidasliikkeisiä ja yksinkertaisia, että pelkkä
ajattelu riittäisi tuottamaan parhaat tulokset, tai ainakaan sellaiseen määrään
ajattelua ei riittäisi aika. Päätöksenteko on nykyään niin vahvasti
virkamiesten ja asiantuntijoiden käsissä, että 1700-luvun valistusfilosofit
tuskin suostuisivat kutsumaan yhteiskuntiamme demokraattisiksi. Parlamentti on
lähinnä perinteen vuoksi olemassa oleva muodollisuus, joka rauhoittaa
kansalaisia, kun heille voidaan lain kirjaimeen vetoamalla vakuuttaa, että
kyllä he voivat yhteiskuntaan vaikuttaa.
Siitä, kun Suomen
eduskunnassa on viimeksi päätetty yhtään asiaa ilman, että ministeriöiden
virkamiehet tai valiokunnissa vierailevat asiantuntijat ovat jättäneet
päätökseen merkittävän kädenjäljen, mahtaa olla hyvin pitkä aika. Sekään asia
ei varmasti ollut järin merkittävä.
Käytännössä kaikki
demokraattisiksi sanotut yhteiskunnat ovat meritokraattisia tai teknokraattisia,
eli todellinen valta on niillä, joilla on pätevyyttä ja ansioita. Demokratian
jäännettä edustavat parlamentit vain vahtivat, etteivät räikeimmät aloitteet
mene läpi. Ja se muuten saattaa olla yksi syy siihen, että yhteiskunnat ovat viime
vuosikymmeninä menneet yhä enemmän hunningolle: kansa ei hyväksy kaikkein
parhaita ehdotuksia, koska kaikki eivät niiden parhaimmuutta ymmärrä.
Suomessa jotkut valtiolle
katkerat haluaisivat puolittaa kansanedustajien määrän. Tällaisten vaatimusten
taustalla ei liene lainkaan kokonaisvaltaista pohdintaa vaikutuksista. Jos
kansanedustajat kerran ovat jo nyt hukkua töittensä alle, kuinka kummassa asiat
paranisivat sillä, että heidän työtaakkaansa kasvatettaisiin kertoimella kaksi?
Pikemminkin kansanedustajien määrää voisi lisätä vaikka viiteensataan tai
tuhanteen. Samalla ministeriöiden valtaa siirrettäisiin valiokunnille ja
virkamiehistöä vähennettäisiin. Näin valtion menot tuskin kasvaisivat, mutta
päätöksentekoon saataisiin lisää demokratiaa.
Mutta meritokratiasta ei
silläkään tavoin päästäisi minnekään. Ehkä kaikkein viisainta olisi suoraan
vain tunnustaa se realiteetti, että kansanvalta sellaisena, kun se kolme
vuosisataa sitten hahmoteltiin, ei sovi enää nyky-yhteiskuntiin. Meritokratia
olisi parempi pyrkiä yhdistämään demokratiaan kuin antaa sen kummitella
taustalla. Ensimmäinen askel voisi olla vaalikelpoisuuden rukkaaminen: kun
tavallinen tallaaja kerran ei pysty hoitamaan maan asioita ilman virkamiesten
ja asiantuntijoiden neuvoja, miksi hänellä tulisi olla oikeus pyrkiä
eduskuntaan? Vaalikelpoisuus tulisi ansaita osoittamalla olevansa kelpoinen
maan asioita hoitamaan – eikö se kuulosta ihan loogiseltakin? Vähintään toisen
asteen koulutus, kolmannen asteen voisi korvata muunlaisilla
pätevyydenosoituksilla; ikärajoituksen voisi nostaa lähemmäs kolmeakymmentä vuotta.
Mielestäni kyseenalaista on
myös se, miksi kansalaiset eivät saa suoraan päättää valiokuntien
koostumuksista. Jokaiselle valiokunnalle voisi pitää omat vaalit, joissa olisi
omanlaisensa vaalikelpoisuudet; lakivaliokuntaan voisivat pyrkiä vain juristit,
sivistysvaliokuntaan vain akateemisen loppututkinnon suorittaneet, talousvaliokuntaan
vain hyvän aikaa yksityisellä sektorilla työskennelleet, puolustusvaliokuntaan
vain sotilasuralla olleet tai reservin upseerit, tulevaisuusvaliokuntaan vain
nuoret konservatiivit – no, vitsi, vitsi!
Se, että on menestynyt
urheilussa tai missikisoissa tai muuten saanut pärstänsä televisioon, ei toisi
kelpoisuutta mihinkään valiokuntaan. Tai ehkä heille voisi kiintiöidä pienen
eduskuntaryhmän, jonka jäsenillä ei olisi äänestysoikeutta, mutta
kompensaationa kaksinkertainen määrä puheaikaa, jota he voisivat käyttää kansan
äänellä puhumiseen.
Noin viidestäkymmenestä
kansan luottamusta nauttivasta alan asiantuntijasta koostuvat valiokunnat
kullekin politiikan alueelle – olen varma, että jos Suomen kokoinen
jälkiteollinen yhteiskunta nyt keksittäisiin tyhjästä vailla historian
jäänteitä, jotain tuollaista sen päätöksenteko muistuttaisi. Eri valiokunnilla
voisi olla aivan erilaiset puolueetkin, eivätkä ideologiat tunkeutuisi niihin valiokuntiin,
joissa niillä ei olisi mitään sijaa. Minkähän kaltaisia näkemyseroja esimerkiksi
liikennevaliokuntaan muka syntyisi? Tuskin sellaisia, että minun kannattaisi
niistä vaivautua äänestämään.
Suureen valiokuntaan
äänestäisin EU-skeptikoita, ulkoasiainvaliokuntaan nurkkapatriootteja,
valtiovarainvaliokuntaan kitupiikkejä, hallintovaliokuntaan kovanaamoja,
lakivaliokuntaan sydämettömiä, puolustusvaliokuntaan militaristeja,
sivistysvaliokuntaan ei-marxilaisia, talousvaliokuntaan liberaaleja,
tulevaisuusvaliokuntaan konservatiiveja, työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan ja perustuslakivaliokuntaan klassisia liberaaleja ja ympäristövaliokuntaan ekofasisteja, muista valiokunnista
en juuri välittäisi. Tämä olisi mahdollista. Uskon kuuluvani enemmistöön, jonka
mielestä mikään olemassa oleva puolue ei vastaa itse kunkin näkemyksiä kaikilla
politiikan aloilla. Hahmottelemassani mallissa se ongelma katoaisi.
Liikennevaliokuntaan on perinteisesti sullottu julkkisedustajat, joten tämä malli on jo osittain toteutunut...
VastaaPoistaMielenkiintoinen ehdotus. Valitettavasti en voi estää seuraavaa päällimmäistä mielikuvaa:
VastaaPoista"Huonoin mahdollisista maailmoista. Äärettömän paljon parempi kuin paras mahdottomista." (P. Haavikko)
Niinpä, kukapa tästä mallista erityisesti pitäisi? En minä ainakaan. Olisi hyvä pyrkiä sopeuttamaan instituutiomme aikakauden tarpeisiin, mutta paljon onnellisempi olisin, jos aikakausi muuttuisi ihmisystävällisemmäksi.
Poista