Kaikki
tietävät, etteivät viha ja rakkaus ole toisensa poissulkevia tunteita. Harvempi
sen sijaan tietää, että kyllä ne oikeasti ovat. Asiassa nimittäin on
käsitteellinen sekaannus: kaikki vahvat, negatiivista aggressiota kuohuvat
tunteet niputetaan saman käsitteen, vihan, alle (esimerkiksi käyttämäni
Microsoft Word ehdottaa synonyymisanastossaan niitä vaihtoehdoiksi toisilleen).
Sanamagian arvostajana ja pikkutarkkana perfektionistina haastan lukijat
pohtimaan vihan ja suuttumuksen eroja.
Suuttumus
(eli lievempänä kiukku) on mahdollinen ja yleinen tunne rakkauden kanssa. Vihan
ja suuttumuksen olennaisin ero nimittäin on juuri se, mihin se kohdistuu. Viha
on kylmä tunne, joka haluaa pitää vihan kohteen vihan tuntijasta mahdollisimman
kaukana; vihan juuret nimittäin ovat vihollisuudessa, halussa tuhota tai muuten
päästä eroon. Suuttumus puolestaan on lämmin tunne. Toisin kuin viha, se
suuntautuu aina saman sisäryhmän jäseniin, siis jollain tavalla pidettyihin
asioihin. Suuttumus juontaa juurensa sisäryhmässä koettuihin epäoikeudenmukaisuuksiin,
sen funktio on varmistaa rakkauden jatkuminen. Lapset esimerkiksi suuttuvat
sisaruksilleen, jos nämä saavat enemmän makeisia. Kyseessä ei ole halu tuhota
sisarusta, vaan poistaa epäoikeudenmukaisuus, jonka jälkeen sisarukset ovat
taas mitä parhaimmissa väleissä.
Minä
vihaan avoimesti esimerkiksi modernia arkkitehtuuria, siis haluaisin sen
itsestäni mahdollisimman kauas, mieluiten menneisyyteen. Tällainen vihapuhe ei
ole kenenkään mielestä epäkorrektia, koska moderni arkkitehtuuri ei nauti samaa
suojaa kuin ihmiset ja ihmisryhmät. Kerran tosin taisin mennä epäkorrektiuden
puolelle, kun ehdotin arkkitehti Viljo Revellin, Suomen kuuluisimman
betonibrutalismin edustajan, puoli vuosisataa maassa muhineiden jäännösten
kaivamista ylös ja hirttämistä seremoniallisin menoin.
Koska
Sarastus-lehdessä on kirjoitettu niin hyvä analyysi vihapuheesta, ettei siihen
luulisi olevan kenelläkään mitään lisättävää, voisinkin pohtia vähemmän
huomioitua asiaa, suuttumuksen yhteiskunnallista merkitystä. Sitä ennen lukijan
on kuitenkin siedettävä johdattelua.
Jo
yllä mainitsemaani perfektionismiin liittyen hahmottelin kerran uudenlaista
poliittista kenttää oikeisto-vasemmisto-akselin ja arvo-talous-nelikentän
tilalle. Hahmotelmani oli ympyrä, jonka kehälle sijoittelin poliittiset
ideologiat siten, että ne mahdollisuuksien mukaan asettuivat itsestään eri
suunnissa lähimpinä olleiden väliin. Järjestys oli seuraava (kursiivilla peruskohdat,
jotka olivat 90 asteen päässä toisistaan):
Totalitarismi
(natsismi, stalinismi yms.), fascismi (pehmeämmät oikeistolaiset
autoritarismit), kansalliskonservatismi (mielestäni varsin lähellä
traditionalismia), konservatismi (kristillisdemokratia), uuskonservatismi, liberalismi
(klassinen), sosiaaliliberalismi, sosialidemokratia, sosialismi,
kansandemokratia (hain jotain SKDL:n enemmistön suuntausta), kommunismi (pehmeämmät
vasemmistolaiset autoritarismit), takaisin totalitarismiin.
Ympyrämallin
vahvuutena oli mielestäni se, että siinä autoritaariset ja totalitaariset
liikkeet asettuivat sopivasti lähelle toisiaan, kuten ne käytännössä ovatkin.
Vapauduin myös ottamasta kantaa siihen, onko kansallissosialismi oikeistolaista
vai vasemmistolaista, kun niputin sen yhteen kaksoisveljensä stalinismin kanssa
ja asetin puoliskojen kohtaamispisteeseen.
Toinen
havainnollinen asia oli yksilöllisen akselin kulkeminen liberalismista
totalitarismiin. Vaikka ne monella tapaa ovat aivan vastakkaiset yhteiskuntamallit,
yksilöllisyys niissä sentään yhdistyy. Liberalismissa se kuuluu kaikille,
totalitarismissa vain johtajille. Siksi hyppäys liberalismista totalitarismiin
ei ole niin mahdoton kuin monet liberaalit haluaisivat uskoa, kuten aiemmin pohdin.
Vastaavasti
yhteisöllisyyden akseli kulkee konservatismista sosialismiin, ne kun molemmat hakevat
voimaa yhteisöllisyydestä, toinen suuren perheen muodostavasta kansakunnasta,
toinen yhteistä taistelua käyvästä työväenluokasta. Ja tämän pitkän,
rönsyilevän johdannon kautta pääsemme takaisin suuttumukseen.
Yksi
syy sille, että sittemmin olen ympyrämallin hylännyt, on eri akselien vaikea
hahmottaminen. Yhteisöllisyydessäkin on eroja. Oikeastaan minusta vaikuttaa
siltä, että me kuulemma vihaa huokuvat konservatiivit olemmekin yhteisöllisesti
suuttuneita, kun taas sosialistit yhteisöllisesti vihaisia. Konservatismi on
sillä tavoin suvaitsevaisempaa, että se hyväksyy yhteisöönsä koko kansakunnan.
Jos vihaa esiintyykin, useimmiten jo valmiiksi muualla olevia kohtaan. Sosialistit
taas perinteisesti ovat laulaneet uhkauksia laiskoille lurjuksille, so.
porvareille, jotka elävät heidän keskuudessaan.
Konservatismin
yhteiskunnallinen sosiaalisuus muistuttaa huomattavasti pikkulasten nahistelua
makeisista. Kun kansa kerran muodostaa suuren perheen, jota yhdistävät kieli,
kulttuuri, uskonto, menneisyys ja tulevaisuus, on ihan reilua, että perheen
harvat miljonäärit antavat omastaan niille perheenjäsenille, jotka eivät ole
olleet yhtä onnekkaita. Suomi oli tämänkaltainen, vakaa ja turvallinen
yhteiskunta suunnilleen 80-luvulle asti. Sitten, kun yksilöllisyys valtasi alaa
ja maahanmuutto toi huomattavia etnisiä vähemmistöjä, menestyksekäs sosiaalinen
konstruktio alkoi murentua. Miksi toimia yhteiseksi hyväksi, kun emme enää
muodosta yhtä sisäryhmää?
Jos
sosialistit ovatkin suuttuneita, niin vain toisilleen. Sosialistien ja heidän
perillistensä taistelu rikkaita kohtaan on minusta silkkaa vihaa. He kokevat
rikkaiden omaisuuksiin kajoamisen samalla tavalla oikeudekseen kuin niissä
primitiivisissä yhteisöissä, joissa viha ja suuttumus ovat kehittyneet, eläneet
barbaarit kokivat oikeudekseen mennä ryöstämään naapuriheimon karjaa, naisia ja
muuta. Joka ei haluaisi uskoa, pohtikoon Li Anderssonin lausumaa: ”Koen että
minulla on enemmän yhteistä kreikkalaisten vasemmistolaisten kuin suomalaisten
kokoomuslaisten kanssa.” Konservatiiveilla vastaan tulee raja, jonka jälkeen
vaatiminen muilta alkaa tuntua kiusalliselta, kun taas sosialistit eivät ole
tyytyväisiä ennen kuin kaikilla on yhtä kurjaa. (Pahoittelen yleistystä; tietenkään
kaikki näiden aatteiden kannattajat eivät mahdu samoihin muotteihin, koska vain
vähemmistö heistä todella tunnustaa aatetta täsmälleen sellaisenaan.)
Nationalismi
on nykyään sulautunut aika lailla osaksi konservatismia, ja eräät yllä
luettelemani konservatiiviset piirteet ovat itse asiassa enemmänkin
nationalistisia. Nationalismilla on verinen historia, ja aate on usein huokunut
vihaa, kuten Suomessa venäläisiä kohtaan. Mutta toisin kuin sosialistinen
paatos, joka hyvin usein mesoaa taistelua ja väkivaltaa, nationalistinen paatos
on ennemmin perustunut rakkauteen, joka on suuttumuksen edellytys. Ja voihan
jokainen miettiä itsekseen, kumpi viha on tuhoisampaa: se, joka suuntautuu
naapurivaltion kansaan, vai se, joka suuntautuu oman yhteiskunnan toisiin
jäseniin, joiden kanssa ollaan lähes joka päivä jollain tavalla tekemisissä.
Ensimmäinen viha on varmasti vähemmän pakkomielteistä; kuinka minäkään voisin
näin verisesti vihata modernia arkkitehtuuria, jos sitä ei olisi
näköpiirissäni?
Lopuksi
voisi vielä hämmästellä, kuinka sosialistista järjestelmää voi lainkaan pitää yhteiskuntana
– sen lähtökohta kun on vastakkainasettelu, jossa yhdessä toimivat ihmiset
eivät muodosta sisäryhmää, vaan on pelin hengen mukaista, että porvarit ovat
vihollisia ja heidän omaisuutensa saalista.
Tarkkaavainen analyysi. Enpä ole ennen tajunnutkaan suuttumuksen ja vihan eroa noin selkeästi.
VastaaPoistaKiitos näiden tunteiden eroavaisuuksien oivaltamisesta kuuluu veljelleni (olettaen sen olleen hänen omaa päättelyään). Sen sijaan yhteiskunnalliset johtopäätökset pidän omissa nimissäni.
Poista