Olen pitkään kehitellyt ajatusta, että protestantti ei voi olla
traditionalisti. Uskonpuhdistus on hyvä esimerkki fundamentalismin ja
traditioiden kamppailusta. Katoliselle kirkolle oli puolentoista vuosituhannen
aikana kertynyt jos jonkinmoisia traditioita, jotka eivät perustuneet yksin
Raamattuun. Eräät traditioiksi muodostuneet kehitykset tekivät kirkosta laajan
valtatekijän, jolle tuli monia muitakin intressejä kuin hengellisiä. Näitä
traditioita vastaan uskonpuhdistajat hyökkäsivät, itse perustivat oppinsa
tiukasti siihen, mitä muinoin oli kirjoitettu, ja samalla tulivat heittäneeksi
romukoppaan muutkin traditiot kuin ne, joissa vikaa oli.
Protestantismi on ulottanut lonkeronsa uskomattoman syvälle
moderniin länsimaalaiseen kulttuuriin. Hupaisaa on, että juuri kiivaimmat
kristinuskon vastustajat, eli arvoiltaan yleensä liberaalit ateistit, ovat niin
selviä protestantin arkkityyppejä. Valistus on protestantismia eri pyhyyden
ympärillä ja sosialismi maallistunutta kristillistä etiikkaa.
Protestanttisissa maissa traditiot ovat nykyään jotain ikävää ja
likaista. Vaikka vallankumousintoilijoita on aina vain vähemmän, ajatus, että
vanha on väistämättä vanhentunutta ja että uusi on aina parempaa, on
käsittämättömän yleinen. Yhteiskunnallisessa keskustelussa protestanttinen
fundamentalismi näkyy siinä, miten eriävien mielipiteiden hyväksyminen on
vaikeaa. Kulttuuriprotestanttiseen ajatteluun on sisäänrakennettu, että on
olemassa Totuus ja että omat fundamentit ovat pyhiä ja arvostelun yläpuolella.
Voisin taas kerran palata siihen kuriositeettiin, että
vasemmistoliberaaleissa piireissä Jussi
Halla-aho herättää niin paljon enemmän pelkoa ja paheksuntaa kuin vaikkapa
uusnatsit, jotka suoltavat uhkauksia ja ovat paljon todennäköisempiä
toteuttamaan uhkauksensa kuin Halla-aho poliittiset tavoitteensa. Oikeasti on
ihmeellistä, miksi paukkuja vaivaudutaan käyttämään yksittäiseen poliitikkoon,
kun sellaisia tarvittaisiin eduskuntaan vähintään 101, jotta jotain varmasti
tapahtuisi.
Se, miksi yksittäinen yhteiskunnallinen keskustelija herättää niin
paljon vastustusta, perustuu kulttuuriprotestanttien psykologiaan. Lähiössä
uhoava uusnatsi on helppo ohittaa olankohautuksella, koska sellaisen ilmiön
kuka tahansa tunnistaa heikosta itsetunnosta kumpuavaksi epätoivoksi.
Surkimusten on helpompi hyväksyä itsensä, jos he uskottelevat olevansa parempia
kuin jotkut epämääräiset muut. Viha sellaisia ihmisiä kohtaan, joilla ei ole
mitään tekemistä vihaajan kanssa, perustuu useimmiten vihaajan psykologiseen
tarpeeseen jollekin, jonka aktiivinen vihaaminen pitää poissa sen hetken, jona
joutuisi kohtaamaan oman surkeutensa.
Halla-ahon kanssa on toisin. Järkevät ja maltillisen erimieliset
tekstit herättävät paljon enemmän kauhua kuin järjettömät ja radikaalin
erimieliset uhoamiset. Kulttuuriprotestantti ei kestä kokea sitä, että huomaa
eri mieltä olevan perustelevan kantansa paremmin kuin hän itse. Halla-ahon
herättämät pelko ja paheksunta perustuvat siihen, että niin sanotut
suvaitsevaiset ovat ensi kerran kohdanneet jotain, joka todella haastaa heidän
fundamenttinsa. He ovat aina uskoneet olevansa oikeassa, mutta kun
varteenotettava haastaja ilmestyy, he eivät osaa reagoida muuten kuin
ajautumalla paniikkiin.
Pahinta on se, kuinka Halla-ahon argumentit nojaavat pääasiassa
järkeen, jota moderni ihminen on oppinut palvomaan, vaikka ainakin
kulttuuriprotestanttien ajattelu perustuu ennemmin fundamenttien (joista järki
siis on yksi) emotionaaliseen palvontaan. Koska Halla-aho tunnustaa ainakin joitakin
kulttuuriprotestanttien fundamentteja, hän on pahempi kuin ”pakana”: hän on
”kerettiläinen”. Häntä vihataan samalla tavalla kuin uskontokuntien sisällä
lahkot vihaavat toisiaan enemmän kuin kokonaan eri uskontoa tunnustavia. He
siis sisimmässään ymmärtävät Halla-ahon olevan oikeassa ja että samoista
lähtökohdista on mahdollista päätyä Halla-ahon linjalle (kilpailevan Totuuden kannalle),
mutta koska he samalla ovat niin ahkerasti demonisoineet häntä, he eivät pysty
kasvojaan menettämättä hautaamaan sotakirvestä.
Ei kukaan suvaitsevainen ole Halla-ahoa pelännyt siksi, että
luulisi tämän jollain keinolla saavan kaikki tavoitteensa läpi. Totta puhuen heidän
olisi helpompi reagoida siihen, että se uusnatsi saisi kaikki tavoitteensa
läpi, koska sellaista politiikkaa he kykenisivät arvostelemaan.
Kulttuuriprotestantismi saatiin istutettua protestanttisten maiden
kansoihin vasta kansakoululaitoksen syntymisen seurauksena eli vuosisatoja uskonpuhdistuksen
jälkeen. Myös monissa katolisissa maissa se onnistui, kun protestantismi hiipi niihin
valistuksen naamiossa. Sen seurausta on, että 1800-luvun lopulta lähtien länsimaissa
on ollut lakkaamatonta ideologista taistelua. Liberalismi, kommunismi, puhdas nationalismi
ja nyttemmin monikultturismi eli neljä
tärkeintä idealismin muotoa ovat vakuuttaneet kannattajansa siitä, että juuri
he ovat oikeassa. Konservatismia ei aina edes haluta laskea ideologioiden joukkoon
mukaan, koska sen perusluonteeseen ei kuulu ahdasmielinen fundamentalismi.
Loppuun pakollinen itsekritiikki. Koska en halua olla ahdasmielinen
fundamentalisti, pyrin tuon tuostakin haastamaan itseäni, mikä ei liian yleistä
ole yhteiskunnallisten keskustelijoiden joukossa. Olen itse huono traditionalisti,
koska luonteeni on varsin fundamentalistinen ja koska olen protestanttisen kulttuurin
kasvatti. Koska jollain järjen tasolla olen päätynyt traditionalismiin, olen ylentänyt
sen fundamentikseni, jolloin traditionalismin ei-fundamentalistisuus ja luonteeni
fundamentalistisuus jossain määrin kumoavat toisensa. Mutta traditionalismia minun
on yhtä vaikea todella ymmärtää kuin muidenkin fundamentalistien.
Jatkakoon aiheesta siis joku minua sopivampi, jos aihetta on.
Mukavaa että löytyy termejä jotka eivät ole poliittisesti ryvettyneitä vaan hyvin yksiselitteisen selkeitä. Termit eivät ole selkeitä/samaa tarkoittavia kaikilla osapuolilla on yksi savuverho jolla monikulttuurisuuden haitoista keskustelua pyritään ohjaamaan sivuun. Tämä on ymmärrettävää koska mitään oikeita argumentteja rikollisuuden ja loisimisen puolesta ei ole olemassa. Eli mokut puolustavat jo hävittyä asiaa. Lähinnä taloudellisista syistä. Joskin mukaan mahtuu myös hyödyllisiä idiootteja.
VastaaPoistaMinä uskon, että esimerkiksi Ruotsissa monikultturismiin läkähtyneet poliitikot oikeasti tajuavat, mihin maa on menossa, mutta he eivät enää pysty tekemään mitään. Itse he ovat leimanneet kaiken kritiikin olevan paholaisesta. Vaikka kehitys ei heitä välttämättä enää kovasti ilahduta, he mieluummin antavat maansa tuhoutua kuin joutuvat myöntämään olleensa väärässä. Sekin vaikuttaa, että ensimmäiset rintamasta karkaavat tullaan leimaamaan joka taholta hylkiöiksi. Jotain saattaisi tapahtua, jos kaikki tietäisivät kaikkien muidenkin tulevan, jos itse lähtee.
PoistaMielenkiintoista. Mutta en ymmärrä mikä tekee Halla-ahosta traditionalistin...?
VastaaPoistaEn väittänyt Halla-ahoa traditionalistiksi, koska en tiedä, onko hän traditionalisti. Varsin protestanttiselta hän vaikuttaa, joten puhdas traditionalisti hän ei voi olla. Konservatiivina hän ainakin itseään pitää, mutta muuten hän tuntuu ottavan aika paljon etäisyyttä kaikenlaisiin ideologisiin kysymyksiin, mikä on viisasta, kun hän kerran pyrkii edistämään asiaansa pragmaattisesta näkökulmasta.
Poista