Perussuomalaiset
esitteli
eilen mallinsa uudistetuksi kehitysavuksi, joka tuottaisi valtiolle noin
kuudensadan miljoonan euron säästöt. Luulisi, että muut puolueet olisivat
ilahtuneet sellaisesta säästöstä, etenkin, kun se koskettaisi äänestäjiä
todennäköisesti kevyemmin kuin mikään muu mahdollinen sen kokoluokan säästö
valtion menoihin. Mutta etenkin puoluekentän vasemmalla laidalla noustiin
vastarintaan.
Paperinpyörittelyyn
orientoituneet poliitikot ns. vanhoissa puolueissa varmaan suhtautuvat jokaiseen
menoerään täsmälleen samalla tavalla: kun se joskus on säädetty, siinä lienee
jotain järkeä, joten sen poistamiseen tulee suhtautua varauksella. He eivät
pysähdy miettimään valtion toimintojen filosofista puolta, minkä ympärillä tämä
blogi pyörii.
Perussuomalaisten
esitys on oikeansuuntainen ja poliittisesti realistinen. Asioita edistetään
hivuttamalla, ei räjäyttämällä, joten kehitysavusta päästäksemme on edettävä
leikkaus leikkaukselta, ei vaatimalla koko roskaa samalla kertaa
poistettavaksi. Strategiaa käyttää myös Euroopan Unioni, joka on siirtynyt
kauppaliitosta tulonsiirtounioniksi juurikaan alamaisiltaan kyselemättä, sekä
monikulttuurisuustahot, jotka vuosikymmenestä toiseen sallimalla muuttoliikettä
toivovat tulevansa ennen pitkää vaihtaneeksi Euroopan maiden väestöt.
Valtio
on olemassa turvatakseen omien kansalaistensa elämänlaadun. Kehitysapu on siinä
kuviossa turha ja haitallinen piirre. Siihen on päädytty, koska sillä
valtioiden päättäjät ovat ostaneet hyvää omaatuntoa ja arvostusta ulkomailta.
Ei ole mitään järkevää ja kestävää perustetta, miksi valtioiden olisi vietävä
kansalaistensa rahoja vastoin näiden tahtoa ja käytettävä sitä johonkin, mistä
kansalaisille ei ole hyötyä. Perussuomalaisten vapaaehtoisuuteen perustuva
malli on ennen kaikkea demokraattinen: kun kansalaiset itsenäisillä päätöksillä
kasvattavat kehitysapupottia, potin kokonaissummaksi muotoutuu aina ja
väistämättä se, minkä kansa tahtoo. Ja kansan tahtohan on demokratiassa ylin
perusarvo.
Suomalaiset
ovat varsin korkeasti koulutettuja. Onko liberaalin vasemmiston mielestä silti mahdoton ajatus, että he ovat kykeneviä päättämään asioistaan itse? Miksi
liberaalissa vasemmistossa halutaan jatkaa nykyisellä autoritaarisella mallilla
demokraattiseen siirtymisen sijaan? Miten kansanedustajat voivat olla sitä
mieltä, että kansa on väärässä ja että siksi heillä on oikeus päättää vastoin
kansan tahtoa? Miksi
heitä sanotaan liberaaleiksi? Mitä sellaiset ihmiset tekevät eduskunnassa?
Parempi paikka heille olisi jokin rikollisjärjestö. (Niin, moraaliselta
tasoltaanhan vasemmistopuolueet ovat rikollisjärjestöjen tasolla, mutta
vallassa päässeet laillistamaan toimintansa.)
Helsingin
Sanomat, tuo objektiivinen journalistiikan helmi, kertoo, että ”Perussuomalaisten
esitys kehitysavun romuttamisesta ei ole suomalainen perusajatus”.
Tällainen argumentaatio sisältää pahan ristiriidan: jos kehitysavun
romuttaminen ei ole suomalainen perusajatus, niin siinähän tapauksessa
vapaaehtoisuuteen perustuva malli toimisi erinomaisesti; jos se taas ei
toimisi, niin kehitysapu ei voisi olla suomalainen perusajatus.
Jutussaan
Helsingin Sanomat on lähtenyt puhtaalle mielikuviin perustuvalle
propagandalinjalle. Kuvan rukoileva mies ja itkevä lapsi sulattavat niin
tehokkaasti sydämet, että sen jälkeen harva erehtyy ajattelemaan asiaa järjellä.
Kuvavalinta kertoo minusta ennen kaikkea siitä, että Helsingin Sanomissa ei
millään keksitty mitään todellisia vastaansanomattomia argumentteja, vaan
päätettiin turvautua vetoamaan siihen puoleen ihmisluontoa, jolla politiikkaa
ei ole hyvä harjoittaa.
No,
sitä peliä voi pelata toisinkin päin. Ehkä kehitysavun muuttaminen
vapaaehtoiseksi olisi herättänyt yleisössä enemmän vastakaikua, jos mielikuvia
olisi herätelty toisella tavalla. Esimerkiksi seuraavasti:
Kuvassa
laitoshoidossa oleva suomalainen vanhus, joka tuijottaa paheksuvasti kameraan.
Seuraavan kaltainen pitkänpuoleinen kuvateksti: ”Kuten sinäkin hänen iässään,
hän toivoo, että hänen vaippansa vaihdettaisiin ajallaan. Hän on vuosikymmenien
ajan rakentanut suomalaista yhteiskuntaa, mutta epäonnekseen saa vanhoilla
päivillä tyytyä liian vähiin vaippoihin. Tämä siksi, että valtio ei voi palkata
hoitajaa, kun hoitajan palkat ja yli miljardi muuta euroa annetaan
ulkomaalaisille siitä ansiosta, että he eivät ole kyenneet rakentamaan
elinkelpoisia yhteiskuntia.”
Ja
yksi syy sille, miksi kehitysmaat eivät pääse kehittymään, on se, että etenkin
niiden nuoret miehet pyrkivät innolla kehittyneisiin maihin helpommin
saavutettavan paremman elämän perässä. Puhumattakaan siitä, että kehitysapu
mahdollistaa väestön räjähdysmäisen kasvun jatkumisen, mikä jakaa kehitysmaiden
vähäistäkin elintasoa yhä suuremmalle määrälle köyhiä.
Kuinkahan
paljon yksi hoitaja tuottaa valtiolle nettokustannuksia vuodessa? Hoitajien
palkat eivät ole päätä huimaavia, ja niistäkin suuri osa palautuu valtiolle
veroina. Mikäli hoitajat otettaisiin työtä vailla olevasta kotimaisesta
työvoimapotentiaalista, valtion nettokustannukset vähenisivät myös
sosiaalimenojen vähentyessä toiselta puolelta eli työttömyystuista ynnä muista
sellaisista. Työttömien syrjäytymiskehitysten katkaisemisesta voisi pitkällä
aikavälillä koitua erittäinkin suuria säästöjä. Eikä pidä unohtaa, että, toisin kuin kehitysapurahat, hoitajien
palkat jäisivät pyörimään tähän kansantalouteen. Olisikohan 10 000 euroa
vuodessa osuva arvio?
Sillä
1 100 000 000 eurolla, jonka Suomen valtio käyttää
kehitysyhteistyöhön vuodessa, voitaisiin palkata 110 000 hoitajaa.
Kolmannes työttömien määrästä. Paljon enemmän kuin olisi tarpeen. Mutta niin ei
tehdä, koska muut kuin Perussuomalaiset eivät ole valmiita asettamaan kaikkia
valtion menoeriä vastakkain. Se kun on ilmeisesti populistista. Niin ei saa
tehdä, ja kansalaiset vain ovat niin tyhmiä, etteivät ymmärrä, miksi. Jostain
syystä ei-populistiset johtajamme eivät koskaan ole kyenneet selittämään, miksi
ei. Ehkä sen sanominen, että heille suomalaisten hyvinvointi on tärkeää vain
sen takia, että se on edellytys heidän vallalleen, olisi vähän liian rumaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti