Filosofinen
ongelma tässä on se, että Vapaavuori ei ehdottanut uusien vaalien pitämistä.
Eduskuntavaalit pidettiin 17.4.2011, ja silloin päättäjämme saivat mandaatin
tehdä politiikkaa – mutta eivät millaista politiikkaa hyvänsä. Jos Suomessa
hylättäisiin hallitusohjelmat ja muut pitkän linjan hahmotelmat kuten
Vapaavuori haluaa, äänestäjän kuluttajansuoja kävisi vieläkin surkeammaksi kuin
se on nyt. Jos mihinkään ei voitaisi sitoutua, äänestyspäätös ei voisi perustua
mihinkään muuhun kuin luottamukseen, ei ohjelmaan, lupauksiin tai muihin
sellaisiin.
Jotta
demokratia toimisi, vaaleja olisi järjestettävä uudella tavalla: ei
määräaikojen vaan murrosten mukaan. Jos olosuhteet eivät muutu, kansanedustajat
voivat varsin hyvin jatkaa linjallaan, koska niissä olosuhteissa heillä on
mandaatti toimia. Jos taas olosuhteet vaihtuvat äkkiä ja rajusti, olisi
pidettävä uudet vaalit, jotta kansa pääsisi ohjeistamaan, kuinka siinä
tilanteessa toimia.
No,
jos demokratia tällä tavoin laitettaisiin toimimaan, kovin moni muu asia
puolestaan ei toimisi. Onhan se tunnettua, että noin vuosi ennen vaaleja
hallituksen halu tehdä mitään vähenee radikaalisti, kun huoli oman puolueen
kannatuksesta alkaa vaivata. Jos vaaleja vielä olisi vaikka joka vuosi, mitään
ei tehtäisi ja seuraisi pysyvä jähmettyminen. Demokratia on hyvin vaikeasti
sovitettavissa sellaiseen maailmaan, jossa sattuu ja tapahtuu.
Sampo Terho on useasti kertonut, kuinka
monta tuhatta kertaa hän on parissa vuodessa ehtinyt äänestää Euroopan
parlamentissa. Tilanne, jossa lainsäätäjät ovat hukkua käsiteltäviin asioihin,
on toinen vakava ongelma demokratialle. Ei kukaan voi perehtyä sellaiseen
määrään aloitteita, mikä Euroopan parlamentin sisällä myllertää. Siitä syystä
parlamentin jäsenten on vaikea toimia mandaattinsa mukaan: jos he ovatkin
jotain jostain asiasta luvanneet ennen vaaleja, kuinka he muka voisivat
varmistaa toimivansa äänestäjiensä tahdon mukaan, kun aloitteita ei ehdi edes
lukea?
Euroopan
parlamentissa koulutettu apinakaan ei onnistuisi tehtävissään kovin paljon
huonommin kuin siellä istuvat ihmiset. Apina ei perehtyisi mihinkään,
pelkästään painelisi nappeja. Kuinkahan suuressa määrässä äänestyksistä
parlamentissa istuvat ihmiset ovat kuin koulutettuja apinoita, jotka painavat
nappeja tietämättä yhtään, mitä tulevat päättäneeksi?
Demokratia
vaatii aikaa. Kiireen aikakausi, jota elämme, ei ole demokratian aikakausi. Demokraattiset
rakenteet, kuten parlamentit, ovat kyllä olemassa, mutta ei niillä oikeasti
valtaa ole. Valta on virkamiehillä, lobbareilla, finanssieliitillä – niillä,
joilla on aikaa ja mahdollisuus perehtyä asioihin. Kansanedustajat ovat heidän
vietävissään, ja sitä kautta kansakin on.
Kiire
ja stressi ovat osa muutakin elämää kuin politiikkaa tänä päivänä. Aikamme on
luonut väestön, jossa osa ei tee mitään, koska ei saa töitä, ja osa polttaa
itsensä loppuun, koska töiden taakka on musertava. Työuria olisi pidennettävä;
rakennemuutokset eivät enää seuraa toisiaan vaan tapahtuvat samanaikaisesti –
olisiko jotenkin liioitellun apokalyptista väittää, että elämme
ylikierroksilla? Ihmiskunnan vauhti on kohonnut ihmisille itselleen liian
suureksi. Kuten ylikierrokset kaikessa muussakin, ihmiskunnankin tapauksessa ne
tulevat rikkomaan osasensa, ihmiset itse. Stressi, masennus, työuupumus – miksi
näitä muuten esiintyisi aikana, jolloin olemme rikkaampia kuin koskaan ennen?
Olemme
saavuttaneet rikkauden, mutta sen inhimillinen hinta on ollut kammottava. Tämä
johtuu kulttuurimme suoritusluontoisuudesta, tästä mammonanpalvonnasta ja
funktionaalisuuden ihannoimisesta. Onko joku muukin kuin minä hämmästellyt,
että 1800-luvulla, joka oli nykyiseen nähden rutiköyhä, ihmiset viitsivät
laittaa rahojaan sellaisiin asioihin kuin esimerkiksi hienoon arkkitehtuuriin? Silloin
keskiluokan unelma oli rakentaa vanhoja palatseja ja linnoja muistuttavia
huviloita – nyt, kun melkein kaikilla olisi siihen mahdollisuus, kaikki
tyytyvät teollisiin betoni- ja tiilielementtitaloihin.
Ehkä
ajatellaan, että sijoittamalla rahat mieluummin johonkin tuottavaan saadaan
ajan kuluttua kasaan suurempi pääoma, jolla hankkia enemmän kivaa – mutta tuo
”ajan kuluttua” vain lykkääntyy. Ja näin on vauraudesta tullut tarkoitus
itsessään. Sen vuoksi ihmiset rikkovat itsensä, yhteiskuntansa, kulttuurinsa –
ja tragedia syntyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti