Lausunto
paljastaa paitsi sen, että nykyisin valtiomiehet ovat kansan sijaan itseään
varten toimivia ammattimiehiä, myös sen, että eurooppalainen tapa luopua vallan
kolmijaosta on tie tuhoon. Hiljattain olen alkanut ymmärtää niitä, jotka
poistavat varmistimen kuullessaan sanan ”parlamentarismi”. Olen myös huomannut,
että Kekkos-vallan käytännöt eivät olleetkaan niin huonot kuin aikaisemmin
koin.
Se,
että toimeenpanovallan ja lainsäädäntövallan haltijat ovat nykyään samat tahot
eli hallituspuolueiden eduskuntaryhmät, on tehnyt kaikista poliitikoista
populisteja. Kaikki seuraavat galluplukuja samalla huolella kuin sydänkäyriään
ja joka ainoan päätöksen takana on ankaria pohdintoja siitä, kuinka asia
vaikuttaa vastuuhenkilön ja hänen puolueensa kannatukseen. Kuten Juncker
osoittaa, poliitikoille tärkeämpää on saada jatkaa vaalien jälkeen vallan
kahvassa kuin tehdä sellaisia välttämättömiä päätöksiä, joista kiitosta
joudutaan odottamaan omiin hautajaisiin ja silloinkin ehkä turhaan. Toisin
sanoen, politiikka on lakannut olemasta yhteisten asioiden hoitoa ja muuttunut
tosi-TV:ksi.
Ihminen
mieluummin tekee paljon pieniä tappioita kuin vähän todella suuria. Luulen,
että vähemmistö vakuutuksen ottavista ihmisistä tulee ikinä tarvitsemaan
sijoitustaan mihinkään, ja erittäin pieni osuus jää vakuutuksestaan voitolle.
Silti vakuutukset ovat erittäin haluttuja. Ihmiset pitävät suuren, kenties
ylittämättömän tappion mahdollisuutta niin hirveänä, että siltä, vaikka se
onkin erittäin epätodennäköinen, mieluummin vältytään maksamalla vuosikymmeniä
säännöllisesti pieniä summia, jotka eliminoivat täystuhon riskin. Vastaavasti
suunnaton joukko ihmisiä maksaa joka viikko vähän rahaa saadakseen mitättömän
mahdollisuuden saada miljoonavoitto lotossa.
Nykyään
politiikassa on sama juttu. Poliitikot himoavat hallitukseen, koska
oppositiossa saadaan vain turpaan, mutta hallituksessa he sitten ovat
haluttomia tekemään mitään. Suomi elää tällä hetkelläkin erittäin haasteellisia
aikoja, mutta hallitusta moititaan toimettomuudesta. Luulen, että ministerit
ajattelevat seuraavasti: ”Jos teen tämän välttämättömän, raskaan päätöksen, minun
ja puolueeni kannatus voi romahtaa, mutta jos en tee mitään, se laskee, mutta
ei yhtä paljon.” Harvempi haluaa ottaa sen riskin, että kannatus romahtaa,
vaikka samalla on pieni mahdollisuus, että toimiminen nostaisikin kannatusta.
Lykkäämällä
asioita seuraavalle hallitukselle puolueet ovat eräänlaisessa
win-win-tilanteessa. Jos päätösten lykkääminen (esimerkiksi budjettialijäämän
täyttäminen velalla leikkausten tai veronkorotusten sijaan) onnistuu
säilyttämään kannatuksen, puolueella on hyvät mahdollisuudet jatkaa
hallituksessa vaalien jälkeen; mutta jos päätösten lykkääminen turhauttaakin
äänestäjät ja oppositio kutsuu, ainakin puolue voi vaalien jälkeen antaa
lykätyt päätökset seuraavan hallituksen huoliksi ja odotella seuraavia vaaleja.
Viime
vaalikaudella hallitus teki juuri näin. Talous romahti, mutta julkiset menot
jatkoivat kasvuaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Suomen historian
ensimmäinen pehmoporvarihallitus osoittautui nynnymmäksi kuin edeltänyt
punamultahallitus, joka onnistui korkeasuhdanteen huipullakin vastustamaan
houkutusta pistää elämä ranttaliksi esimerkiksi työllistämällä kaikki työttömät
julkiselle sektorille. Pehmoporvareista Keskusta hävisi vaalit, mutta vapautui
oppositioon ja paisuu nyt pullataikinan tavoin uuden hallituksen jatkaessa
edellisen toimettomuutta; Kokoomus puolestaan onnistui jahkailulla säilyttämään
kannatuksensa, mutta nyt kiroaakin viime vaalikauden toimettomuutta, koska
hallituksessa olisi kiva jatkaa vielä ensi vaalienkin jälkeen.
Niinpä
olen tullut siihen tulokseen, että tasavallan presidentin vahva asema on
palautettava. Hallituksen olisi minusta hyvä nauttia paitsi eduskunnan, myös
presidentin luottamusta. Saattaa kuulostaa ristiriitaiselta monenkin asian
kanssa, mistä olen aiemmin kirjoittanut, mutta jälleen kerran on erotettava
asiat ja arvot toisistaan. En erityisesti pidä siitä, että yhdellä, vaikkakin
vaaleilla valitulla henkilöllä, on paljon valtaa, mutta nyt kun vaihtoehto on
nähty ja huonoksi todettu, ovat käytännön syyt kääntyneet tälle kannalle.
Jos
hallituksen olisi nautittava presidentin luottamusta, toimettomuutta ja
ratkaisujen lykkäämistä ei enää esiintyisi. Presidentti ei sellaista populismia
hyväksyisi, vaan hajottaisi hallituksen ja tekisi selväksi, että hallituksessa
peukaloitaan pyörittäneet ministerit eivät enää ministereiksi pääsisi. Tällöin
ministerit tuumisivatkin seuraavasti: ”Jos teen tämän välttämättömän, raskaan
päätöksen, minun ja puolueeni kannatus voi romahtaa, mutta jos en tee mitään,
minä ja puolueeni emme hallitukseen enää pääse, vaikka kannatusta tulisi
kuinka.” Jos vaihtoehdot ovat mahdollinen täystuho ja varma täystuho, tulee
ministereihin vipinää. Asiat hoituvat, kansa murisee ja ärjyy aikansa ja
myöhemmin kiittelee tilanteen pelastamisesta – kenties vasta historiankirjoituksia
lukiessa.
Vallan
kolmijako siis takaisin! Presidentti Niinistöllä on hyvin vahva mandaatti
hoitaa toimeenpanovaltaa kovallakin kädellä, myös minun mandaattini. Tietenkin
voi olla, että hän, joka kannatti presidentin valtaoikeuksien riisumista, ei
halua ottaa kantaakseen toimeenpanovaltaa. Siinä tapauksessa minä ilmoittaudun
sen vapaaehtoiseksi käyttäjäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti