Oikein
ansiokkaan kokoelman pakkoruotsin puolesta-argumenteista ja niiden
vasta-argumenteista on koonnut suosikkipoliitikkoni Sampo Terho, joka on myös yksi kansalaisaloitteen puuhamiehistä.
Epäilemättä hänen listaansa on käytetty myös kansalaisaloitteen perusteluissa.
Vaikka aloitetta kannatankin ja Terhoa arvostankin yli muiden poliitikkojen,
takerrun tässä tekstissä yhteen hänen kokoamistaan vasta-argumenteista:
”2. Onhan kouluissa muitakin pakollisia aineita kuten matematiikka ja biologia, miksei siis myös ruotsi – Tällaiset universaalit aineet ovat tarpeellisia kaikille ja kaikkialla maailmassa, eli niille on selkeät yleishyödylliset perusteet, jotka ruotsilta puuttuvat. Yhtäkään niistä ei toisin sanoen tarvitse perustella sillä, ”että onhan muitakin pakollisia aineita, siksi myös tätä opiskellaan”, jossa ei perusteluna ole mitään asiallista sisältöä.”
”Universaalius”
ja ”yleishyödyllisyys” ovat monella tapaa liioittelua minkä tahansa asian kohdalla,
koska ihmiset ja heidän tarpeensa vaihtelevat niin paljon – samoin kuin
opetuksen sisältö. Juuri tämän takia vastustan kansalaisaloitteen kohtaa:
kielivapaus kaikilla kouluasteilla.
Minusta
ruotsin kieltä olisi perusteltua opettaa kaikille peruskoulussa, eikä sitä
mielestäni voi kumota sanomalla, että ruotsi ei ole samalla tavalla
”universaali” ja ”yleishyödyllinen” kuin monet muut aineet. Muistan, että
peruskoulussa opetettiin sellaisia asioita kuin Pohjanmaan jokia
järjestyksessä, Kaarle Suuren pojanpoikien nimiä, löylykauhan valmistamista ja
rock-musiikin kehitysvaiheita. Pidän näitä kaikkia asioita ihmisen tarpeiden
kannalta paljon marginaalisempina kuin ruotsin kieltä. Suomessa ruotsin kieli
on perusteltu osa yleissivistystä ja koska peruskoulun tarkoitus on tarjota
koko kansalle yleissivistys, on ruotsin kieltä hyvä opettaa peruskoulussa edes
muutaman vuoden ajan. Jos joku ottaisi asiakseen karsia peruskoulusta pois
kaiken, josta ”ei ole mitään yleistä, universaalia hyötyä”, paljoakaan ei jäisi
jäljelle.
Lukiossa
opiskelin ruotsin lisäksi muutamaa muutakin ainetta, jotka olisin mielihyvin
pudottanut pois omasta lukujärjestyksestäni. Sitä en näin jälkeenpäinkään
ymmärrä. Lukio kuitenkin on vapaaehtoinen kouluaste. Jos jotkut tiedot ja
taidot ovat niin olennaisia Suomen kansalaisen kannalta, että niitä on
perusteltua opettaa pakollisina lukiossa, miksi lukio ei ole osa peruskoulua ja
siten pakollinen kaikille? Jos nämä tiedot ja taidot taas eivät ole olennaisia
Suomen kansalaisen kannalta, miksi ne ovat pakollisia
vapaaehtoisella kouluasteella?
Minusta
olisi hyvä, jos Suomen koululaitosta kehitettäisiin enemmän yksilönvapautta ja
erikoistumista tukevaan suuntaan. Minulla oli onni opiskella peruskoulun kolme
viimeistä vuottani luokalla, jonka opetusta painotettiin viestintään ja ilmaisutaitoon.
Samassa koulussa oli myös matematiikkaan ja luonnontieteisiin painottunut
luokka, jolle pyrin toissijaisesti. Vanhemman polven ihmiset, jotka kuulivat
tästä järjestelystä, hämmästelivät asiaa. He olivat käyneet koulunsa aikana,
jolloin yli kaiken tunnuttiin arvostavan sitä, että kaikki, niin työväestön
kuin porvaristonkin lapset, käyvät täysin samanlaisen koulun ja saavat täysin
samanlaiset edellytykset menestyä elämässään. He kai näkivät
erikoisluokkajärjestelmän jonkinlaisena paluuna aristokratiaan (ja ehkä
näkemystä tuki isoveljeni lausuma vitsi, kun hän aikanaan pääsi
matemaattis-luonnontieteelliselle luokalle: ”Noblesse oblige!”).
Vaikka
arvostankin kansallista koheesiota ja vastustan monikulttuurisuutta
vaarallisena, hajottavana ja tuhoavana elementtinä missä tahansa
yhteiskunnassa, tasapäisyyttä en koe tavoittelun arvoiseksi. Yläasteeni
tavallisilla luokilla olleille oppilaille ei ollut mitään haittaa siitä, että
minä sain erikoistuneempaa opetusta. Minä sen sijaan hyödyin siitä, että en
joutunut olemaan tavallisella luokalla, jolla koulurauha ja opiskelumotivaatio
olivat havaintoni mukaan heikommalla tolalla kuin omallani. En esimerkiksi
usko, että minun läsnäoloni olisi parantanut kenenkään muun koulurauhaa tai
motivaatiota. Olisi todennäköisemmin tapahtunut kuten aiemmin ala-asteella ja myöhemmin armeijassa: seura teki kaltaisekseen.
Pienillä
paikkakunnilla erikoisluokkien järjestäminen tietenkin olisi haastavampaa,
mutta suurissa kaupungeissa olisi varmasti mahdollista järjestää erikoisluokkia
myös kuvataiteeseen, musiikkiin, liikuntaan, historiaan – sekä kieliin.
Kiistaton haitta pakkoruotsissa on se, että samaan luokkaan pakotetaan
opiskelemaan niin hyvät ja innostuneet, minun kaltaiseni heikot kielipäät kuin
myös kerta kaikkiaan uppiniskaiset tyypit, jotka protestoivat pakkoruotsia
vastaan.
Erikoisluokilla,
joilta sitten jatkettaisiin nykyistä vapaampaan lukioon opiskelemaan vain itse
kunkin mielestä kiinnostavia aineita, olisi varmasti positiivinen vaikutus myös
opintojen lyhentämiseen ja työurien pidentämiseen. Myös välivuodet ynnä muut
saattaisivat jäädä vähäisemmiksi, jos lapsia ja nuoria ohjattaisiin jo
peruskouluiästä asti hakeutumaan sellaisten asioiden pariin, jotka sopivat ja
kiinnostavat. Tämä tietenkin saattaa johtaa luokkayhteiskunnan uuteen
vahvistumiseen, mutta positiivisella tavalla, antamalla fiksumpien menestyä;
aiemminhan luokkayhteiskunnasta päästiin ennemminkin alentamalla menestyviä
kuin ylentämällä vähemmän menestyviä, minkä kokonaisvaikutus oli negatiivinen.
Lopuksi
nostan esiin vielä yhden kuriositeetin koskien pakkoruotsikeskustelua: yksi
pakkoruotsin perusteista on, että ”ruotsinkielisten palvelut on turvattava”. On
minusta aika ihmeellistä, että ruotsinkielisten ei uskota pystyvän itse
turvaamaan omia palvelujaan. Koska ruotsinkielisistä kuitenkin valtaosa osaa
suomea paremmin kuin suomenkieliset ruotsia, heidän palvelunsa on helpompi
turvata jotenkuten kuin suomenkielisten (eikä sitäkään sovi unohtaa, että
Pohjanmeren takaa löytyy aika paljon ruotsintaitoisia, joita tarpeen tullen voi
palkata tänne). Suomenkielisten odotetaan paitsi pystyvän turvaamaan omat palvelunsa
itse, myös tarvittaessa turvaamaan ruotsinkielisten palvelut. Onko tämä kaiku
jostain aristokraattisesta übermensch-ajattelusta, jota harvempi luulisi
löytävänsä RKP:stä, tuosta ”liberaalista” ja ”edistyksellisestä” kansanpuolueesta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti