Minä,
Jussi Halla-aho ja Sampo Terho nopeasti ryhdyimme välttämättömään tehtävään
asioiden palauttamiseksi ennalleen. Ensimmäisenä oli vuorossa Kalevan
hyperpallon purkaminen samassa laitteessa, jossa se oli luotukin. Välittömästi
sen jälkeen käskimme purkamaan myös hiukkaskiihdyttimen. Työmiehet, joille tehtävän
annoimme, ryhtyivät tehtävään mukisematta, sillä he olivat edelleen niin
tokkurassa, että ottivat vastaan kaikki käskyt, jotka heille annoimme. Hyperpallosta
otettu kuvamateriaali hävitettiin; sitä loppujen lopuksi oli vähemmän kuin
olimme pelänneet. Ihmiskunta vaipui ennennäkemättömän syvään apatian tilaan,
kun ihmisten mieliä hallinnut voima äkkiä katosi. Aluksi olimme asiasta
iloisia, sillä meillä oli paljon työtä tehtävänä, emmekä olisi halunneet
kenenkään asettuvan vastarintaan.
Yhdistyneiden
kansakuntien palauttaminen hallitusten väliseksi yhteistyöjärjestöksi oli seuraavana
asialistalla, sillä emme halunneet enää koskaan niin vahvaa ylivaltaa maailmaan
kuin minkä Kaleva oli tullut luoneeksi. Senkin asian läpirunnominen hoitui
käden käänteessä, sillä ne harvat valtionpäämiehet, jotka olivat jo järjissään,
kannattivat vakaasti hajautettua vallankäyttöä.
Kalevan
psykologiset tutkimukset katsoimme viisaimmaksi hävittää, samoin
hiukkaskiihdyttimen rakennussuunnitelmat, jotta milloinkaan tulevaisuudessa ei
ilmaantuisi toista Kalevan kaltaista hallitsemaan maailmaa. Lisäksi saimme
kansainvälisesti laajaa kannatusta ajatuksellemme, että kouluissa otettaisiin
pakolliseksi oppiaineeksi psykologisen manipulaation vastustaminen.
Alun
apaattisen vaiheen jälkeen ihmiset alkoivat toipua omaan vapaaseen tahtoonsa
nopeammin kuin olimme edes toivoneet. Kuten olimme arvioineet, nopeimmin se
kävi niiltä, jotka olivat olleet lähellä Kalevan arvomaailmaa ja ajattelutapaa,
ja niiltä, jotka olivat olleet eliniästään pienimmän osuuden hypnoosin vallassa,
sekä tietysti niiltä, joilla on luonnostaan voimakas tahto. Myös pienten lasten
toipuminen oli ilahduttavan nopeaa; vaikeinta taas oli niillä, jotka olivat
olleet koko murrosikänsä hypnoosin vallassa.
Erään
oikein ilahduttavan havainnon teimme, millaista emme olleet odottaneet.
Vaikuttaa siltä, ettei ole väliä, ovatko ihmisten mielipiteet, arvomaailmat,
ajattelutavat ja identiteetit hypnoosin tuotoksia vai eivät. Vaikka hypnoosi
loppui, ihmiset ovat pitäytyneet Kalevan elämänfilosofian kannalla kuin se
olisi aina ollut heidän oma, horjumaton vakaumuksensa. On ihastuttavaa nähdä,
kuinka ihmiset ovat oma-aloitteisesti, ilman Kalevan totaalista orjuutusta,
ystävällisiä, auttavaisia, rauhaarakastavia, ahkeria, tunnollisia,
pidättyväisiä ja vähään tyytyviä. Tavallisesti ajattelutavat syntyvät
jonkinlaiseen tarpeeseen ja leviävät sosiaalisen paineen kautta. Nyt taloudelliset,
sosiaaliset ja ekologiset ongelmat ovat kadonneet, joten mitään tarvetta uudelle
ajattelutavalle ei ole näköpiirissä, ja sosiaalinen paine suosii Kalevan
ihanteita. Olen näin ollen oikein optimistinen sen suhteen, etteivät hedonismi,
marxismi, uskonnollinen fundamentalismi ja muut vastaavat ryömi missään
muodossa ulos haudoistaan ainakaan moneen sukupolveen.
Kaiken
kaikkiaan maailma on kokenut historian suurimman ja nopeimman kulttuurisen murroksen.
Onko tämä nyt sitä monikulttuurisuutta, joka vuosituhannen alussa oli
epämääräisenä ja epärealistisena ideaalina? Päällisin puolin kulttuurit ovat
kääntyneet sisäänpäin, mikä näkyy esimerkiksi arkkitehtuurissa, taiteessa,
pukeutumisessa ja ruokakulttuurissa, joissa kaikissa vallitsee jonkinlainen omaleimainen
kansallisromantiikka kautta maailman. Sen sijaan kulttuurin syvärakenteet ovat sekoittuneet:
länsimainen valistuksen perintö, kristillinen universaali humanismi,
kungfutselainen harmonian ja pysyvyyden tavoittelu, buddhalainen askeettisuus, japanilainen
omanarvontuntoinen kulttuurin itsesäilytysvaisto ja monista kulttuureista
omaksuttu tiukan ulossulkeva yhteisöllisyys ovat yhdistyneet tavalla, joka ei takuulla
olisi ollut mahdollinen ilman mittavaa aivopesua. Kai tätä voisi pitää Oswald
Spenglerin ennustamana länsimaisen kulttuurin tuhona. Enpä olisi arvannut
Kaleva Saarelaisen aiheuttavan sen tuhon, mutta ainakin hän loi tilalle jotain
parempaa kuin sen individualismiin, itseinhoon ja loputtomaan edistysuskoon
sairastuneen kulttuurin rappiovaiheen, joka hänen valtakauttaan edelsi.
Muutenkin
maailma on parempi paikka kuin ennen Kalevan valtakautta. Jako rikkaisiin ja köyhiin
maihin on kadonnut, sikäli kuin se ketään suuremmin kiinnostaakaan, sillä enää
ei ole tapana mitata elintasoa vain aineellisella mittarilla. Samoin
yhteiskuntien sisäiset luokkaerot ovat historiaa, sillä maailman varallisuus on
jakaantunut tasaisemmin kuin kertaakaan koko historiallisena aikana.
Kierrätyksen ja uusiutuvien energiamuotojen hyödyntäminen on noussut niin
vahvaksi valtavirraksi kautta maailman, että uusiutumattomien luonnonvarojen
kulutus on painunut matalimmalle tasolle sitten teollisen vallankumouksen alun.
Maailman väestönkasvukin noudattaa loivasti negatiivista trendiä, joten mitään
uutta luonnonvaroja törsäävää aikakautta ei ole syytä pelätä. Itsenäisiä kansallisvaltioita
löytyy maailmasta useampi tuhat ja niiden sisäisiä pienten kansojen autonomisia
alueita vielä monin verroin enemmän. Ne ovat kaikki demokraattisia
kansalaisyhteiskuntia, jotka noudattavat sosiaalista markkinataloutta.
Korruptiota, nepotismia, rikollisuutta ja yhteisen omaisuuden hyväksikäyttöä ei
enää ilmene, eivätkä ne todennäköisesti yleisty ennen kuin uusi, hypnoosia
kokematon sukupolvi varttuu, ja silloinkin mahdollisesti hyvin pienimuotoisena.
Päihdeaineet ovat enää ahdistava historiallinen kuriositeetti. Epidemiat on
saatu suurelta osin lannistettua maailmanlaajuisesti kattavalla
terveydenhoidolla ja hygienialla, ja myös ihmisten ruokavalion
monipuolistaminen ja kohtuullistaminen on parantanut kansanterveyttä. Tällä
tavoin positiivisen rauhan kriteerit täyttyvät kautta maailman, joten saamme
elää hyvin pitkää rauhan aikakautta ilmankin ihmiskunnan orjuuttamista.
Tämän kaiken jälkeen minäkin päätin astua syrjään kaikista tärkeistä asemista, joihin
olin Kalevan avustuksella päässyt. Vetäydyin syrjään ja otin tehtäväkseni
kirjoittaa tapahtumien historian ylös sellaisena kuin itse sen muistan, jotta
tulevaisuuden historiantutkijat saavat tekstistäni aikalaiskuvauksen
tapahtumista.
Tälläkin
hetkellä, kun tätä kirjoitan, istun Kaleva Saarelaisen pienessä huoneessa,
jossa kirjoittamisen ohella toimin omaishoitajana. Kaikista maailman ihmisistä
yksin hän vaikuttaa täydellisesti ja pysyvästi muuttuneelta. Hän tuijottaa ulos
ikkunasta, mitään näkemättä, tietämättä edes, missä tai kuka on, ja kädessään
hän puristaa Syyriasta tuomaansa kiveä. Psykiatrit, jotka häntä tutkivat,
sanoivat, ettei hän tule koskaan toipumaan. Hänen oma hyperpallonsa on jättänyt
hänet katatoniseen tilaan koko hänen loppuiäkseen. Olen syvästi surullinen
siitä, mitä tästä kerran suuresta miehestä on tullut, mutta tiedän, ettei
vaihtoehtoa ollut. Oli pakko valita joko hänet tai koko muu ihmiskunta.
Toisaalta,
kun katson hänen ilmeettömiä kasvojaan, en voi välttyä tuntemasta silti
jonkinmoista huojennusta. Vihdoinkin tämä rauhaton sielu, joka katsoi olevansa
yksin vastuussa koko ihmiskunnasta, on saanut rauhan.
Astun
hänen luokseen ja asetan käteni hänen hartialleen. Vaivun muistoihini, mutta en
muistele Kalevaa maailman hallitsijana, kuten niin monet muut, vaan innostavana
lapsena ala-asteen koulussani kauan sitten. Muistelen sitä lasta, joka nousi
koulukiusaajia vastaan ja opetti muille lapsille auttavaisuuden ja
ystävällisyyden hyveitä, haluten tuoda kouluunsa harmoniaa kuten myöhemmin koko
maailmaan. Tuo lapsi, jonka olisi kuulunut elää pitkä ja onnellinen elämä, on
nyt poissa.
”Jää
hyvästi, sinä urhea, ihana lapsi”, lausun tunnussanani hiljaa.
Kaleva
Saarelaisen tarina on muistutus siitä, kuinka hyväntahtoisinkin idealismi voi
muuttua hirviöksi, kuinka perfektionismi saa ihmiset muuttumaan oman itsensä
pahimmiksi vihollisiksi. Yhteiskuntienkin tasolla pätee se vanha viisaus, ettei
onnellisuuteen voi päästä pyrkimällä siihen. Muistakoon sen jokainen, jotta
kaikki voisivat saavuttaa sisäisen rauhan, mutta pienemmällä hinnalla.
* * *
Tähän
päättyy Utopian synty. Inspiraation
lähteinä ovat toimineet Harry Potter
and the Methods of Rationality sekä Heroes
of Might and Magic IV -pelin tarina The Price of Peace. Minusta oli surullista, että niin upea tarina kuin
mainituista jälkimmäinen oli jäänyt vain vanhan tietokonepelin, joka ei koskaan
ollut myyntimenestys, kerrottavaksi. Sen perusfilosofia, joka on hyvin
samanlainen kuin omani, sopii mainiosti tähän blogiin, joten otin vapauden
kierrättää tarinan pääidean sovitettuna tähän maailmaan.
* * *
Tämä
on Tragedian synty -blogin viimeinen kirjoitus. Julkaisen kommentteja vielä
kuukauden ajan, mutta en aio niihin vastata kuin erittäin painavista syistä,
joten sitä ei kannata odottaakaan.
On
siis jäähyväisten aika. Toivottavasti blogin lukeminen on ollut vähemmän
piinallista kuin sen kirjoittaminen on ollut minulle.
Punk in Finlandilla tästä on keskusteltu jo 15 sivun verran: http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=204115
VastaaPoistaosa on vähän tylyä, mutta kiinnostuksella olemme tarinaa seuranneet. Kiitos tästä ja hyvää jatkoa!
Harmillista, jos lopetat blogaamisen, koska mielipiteesi (niin täällä kuin Hommassa) ovat useimmiten olleet varsin kiinnostavia, tolkullisia ja huolellisesti mietittyjä, paremmasta päästä Homman skenessä.
VastaaPoista