Toisaalta
kiistämätöntä on, että kansallisvaltiot ovat osoittautuneet vakaammiksi ja
ihmisten mielestä paremmiksi yhteiskuntamalleiksi. Monikulttuurisuus on hyvä
vain puheissa, mutta kukaan ei sitä todella halua, ei ainakaan omille
kotikulmilleen, eikä muukalaisten haluta päättävän omista asioista. Esimerkkien
luettelo tästä asiasta on musertavan pitkä.
Neuvostoliitto
pyrki vuosikymmenien ajan olemaan maailman proletariaatin isänmaa, jossa kansallisuuksista
ei piitattaisi. Systeemi kuitenkin romahti, ja valtio hajosi (ehkä jonkun
mielestä yllättävästi) juuri kansallisuuksien mukaan viiteentoista osaan.
Myöhemminkin hajoamisesta syntyneet monietniset ja -kulttuuriset valtiot ovat
natisseet liitoksissaan: Tšetšenia, Transnistria, Abhasia, Etelä-Ossetia ja
Vuoristo-Karabah ovat pyrkineet itsenäisyyteen.
Jugoslavian
muodostivat monet kansat, joiden enemmistö on kielellisesti hyvin lähellä toisiaan. Tällä hetkellä itsenäisyyden Serbiasta ovat saaneet Slovenia,
Kroatia, Bosnia-Hertsegovina, Montenegro, Kosovo ja Makedonia, kaikki
kansallisvaltioita.
Tšekkoslovakia
hajosi sen muodostamien kahden lähisukulaiskansan elettyä samassa valtiossa
vuosisatojen ajan. Myöskään Belgia, EU:n ydin, ei ole kaukana hajoamisesta
Flanderiksi ja Valloniaksi.
Nykyinen
Espanja muodostui, kun Kastilian ja Aragonian kruunut yhdistettiin 1500-luvun
alussa. Yhteiselo ei ole vieläkään tehnyt kastilialaisista ja katalaaneista
yhtä kansaa, vaan katalaanit haluavat vähintään lisää itsehallintoa. Sama pätee
pohjoisempana eläviin baskeihin.
Kolmensadan
vuoden ajan unionissa englantilaisten kanssa eläneet skotit ovat kahden
paikkeilla, itsenäistyäkö vai ei, vaikka Skotlanti on jo lähes täysin
englantilaistunut. Pohjois-Irlannissa taas on ollut verisiksikin yltyneitä
sisäisiä jännitteitä pelkän uskonnon takia.
Israelilaiset
ja palestiinalaiset ovat olleet sotajalalla toisiaan vastaan lähes tauotta jo
usean sukupolven ajan. Ympäröivät arabivaltiot eivät voi hyväksyä juutalaisvaltion
olemassaoloa.
Etelä-Sudan
itsenäistyi Sudanista vuonna 2011. Itä-Timor itsenäistyi Indonesiasta vuonna
2002. Eritrea itsenäistyi Etiopiasta vuonna 1993. Namibia itsenäistyi
Etelä-Afrikasta vuonna 1990. Toisen maailmansodan jälkeen lähes kaikki Euroopan
valtioiden siirtomaat päättivät jatkaa itsenäisinä. Länsi-Sahara kamppailee
itsenäisyydestään ja Biafra haluaa palauttaa itsenäisyytensä. Somalia on
käytännössä jakautunut varsinaiseksi Somaliaksi (siksi, joka on sekasorrossa),
Somalimaaksi ja Puntmaaksi. Jälkimmäiset ovat verrattain hyvinvoivia maita,
mutta silti niiden halu auttaa sekasortoisen Somalian tasavallan asukkaita on
vähäisempi kuin eräillä länsimailla.
Rinnakkain
eläneiden hutujen ja tutsien kiistat leimahtivat 1990-luvulla Ruandan kansanmurhaksi.
Naapurissa, Kongon demokraattisessa tasavallassa, käytiin samaan aikaan
miljoonia uhreja vaatinutta sotaa.
Kurdit
kaipaavat itsenäisyyttä, mutta heidän maansa on usean valtion alueella.
Turkkilaiset ovat suoranaisessa sodassa kurdiseparatisteja vastaan.
Turkkilaiset puolestaan haluavat itsenäisyyttä asuttamallaan pohjoisosalla
Kyproksesta.
Kun
Intia itsenäistyi brittivallasta vuonna 1947, se hajosi heti hindujen Intiaksi
ja muslimien Pakistaniksi. Jälkimmäisestä irtosi vielä Bangladesh vuonna 1971.
Kiinan
läntiset osat, Tiibet ja Itä-Turkistan, kaipaavat ainakin jossain määrin
itsenäisyyttä, mutta eivät uskalla sitä kovin aktiivisesti ajaa, sillä maan
kommunistijohto on tunnettu kovista otteistaan.
Toisen
maailmansodan jälkeen vapaaehtoisesti yhdistyneiden valtioiden luettelo on
todella lyhyt: Sikkim liittyi Intiaan vuonna 1975 ja Saksat yhdistyivät vuonna
1990, samoin Jemenit. EU:n liittovaltio-operaatiossa ei uskalleta järjestää kansanäänestystä,
koska siihen operaatio päättyisikin.
Kansallisvaltioiden
sisäiset ansaitsemattomat rahankuppaukset nauttivat ihmeellisellä tavalla
kansalaisten hyväksyntää, toisin kuin kuppaukset toisiin kansallisvaltioihin.
Kun eurovaluutan kriisimaat tarvitsevat muilta euromailta tukilainoja, Suomessa
hallituksen polvet tutisevat ja oppositio mylvii raivosta. Sen sijaan
kuntaliitokset, joissa on kyse aivan samasta asiasta, talouden huonosti
hoitaneiden palkitsemisesta ja hyvin hoitaneiden rankaisemisesta, kansalaisten
mielestä suurin ongelma on päätöksenteon etääntyminen, ei laillistettu rosvous.
Kansallisvaltio
mahtaa olla todella vahva ja universaali myytti, kun näin monet, erilaisista
kulttuuritaustoista riippumatta, sellaisen haluavat itselleen. Olkoon se
myytti, mutta ainakin se on kovin hyödyllinen sellainen. Ihmiset ovat niin
tyhmiä, että uskovat siihen ja siksi toimivat tavalla, joka muodostaa vakaita
yhteiskuntia. Sen sijaan monietnisen ja -kulttuurisen yhteiskunnan myyttiin he
eivät usko, ja siksi sellaiset yhteiskunnat eivät ole vakaita.
Onko
totuudella mitään väliä, jos lopputulos on toivottava? Pitääkö ihmisille kertoa
totuus, jos se tekee heidät onnettomiksi? Olen kuullut, että jotkut vanhemmat
antavat lapsilleen makeisia, joiden he väittävät olevan lääkettä koti-ikävään.
Niitä popsiessaan lapset kokevat plasebo-vaikutuksen ja koti-ikävä poistuu vain
siksi, että lapset luulevat lääkkeen tepsivän.
Ihminen
on puutteellinen olento, ja sellaiselle viisas toteaa puutteellisen
yhteiskuntamallin soveltuvan parhaiten. Utopiat, kuten kommunismi, monikultturismi
ja libertarismi, sopivat ehkä jollekin yli-ihmiselle, mutta valitettavasti
ihminen on yli-ihmiselle kuin apina ihmiselle: kiusaantuneen naurun ja häpeän
aihe. Ennen utopian luomista on luotava siihen sopiva asukas, eli joko
hylätkäämme utopiat tai keskittykäämme eugeniikkaan.
Minä
olen nationalisti, sitä en häpeä tunnustaa, vaikka aatetta niin yleisesti
nykyään halveksitaankin. Kannatan kaikkien kansojen oikeutta itsenäisyyteen,
enkä siis ole niitä, jotka perustelevat nationalistisella retoriikalla omia
aggressiivisia mielihalujaan. Kaikille yllä luetelluille kansoille olen halukas
antamaan itsenäisyyden. Myös suomenruotsalaisille sen antaisin, jos he sitä
vaatisivat ja minä voisin asiasta päättää.
He,
jotka haluaisivat hylätä kansallisvaltiot hyödyttöminä sosiaalisina
konstruktioina, ovat luullakseni niitä samoja, jotka kokevat eurooppalaisten
tehneen historiassa kammottavia vääryyksiä: he ovat liberaaleja humanisteja.
Siirtomaavalta ja Amerikan asuttaminen eurooppalaisilla siirtolaisilla olivat
vääryyksiä, joiden kärsijöitä olivat alkuperäisasukkaat, ja he kärsivät näistä
vääryyksistä edelleen.
Tällaisissa
syytöksissä humanistit, vaikka kiistävätkin kansat ja kansallisvaltiot, tulevat
ehkä huomaamattaan tunnustaneeksi eräänlaisen kansallisen omistusoikeuden.
Intiaaneilla oli oikeus Amerikkaan, ja eurooppalaiset rikkoivat tätä oikeutta
tulemalla, perustamalla siirtokuntia ja lopulta valtioita, joissa intiaanien
olot olivat huonot. Afrikkalaisilla ja eteläaasialaisilla oli oikeus maihinsa,
ja eurooppalaiset rikkoivat tätä oikeutta perustamalla kauppa-asemia ja
laajentamalla ne siirtomaiksi.
Tosiasia
kuitenkin on, että useimmat Pohjois-Amerikan intiaanit eivät ymmärtäneet
omistusoikeutta samalla tavalla kuin eurooppalaiset. He eivät ymmärtäneet sitä,
että maata saattoi omistaa. Heillä ei ollut mitään vaadetta maahan, jonka
eurooppalaiset julistivat omakseen. Näin ollen siellä ei rikottu kenenkään
kokemusta oikeudesta, laeista nyt puhumattakaan.
Espanjalainen
imperiumi Amerikassa puolestaan perustettiin pääasiassa intiaanien voimin: atsteekkien
ja inkojen alistamat pienet heimot palkitsivat sotapäällikköinään toimineet
espanjalaiset antamalla heille poliittista valtaa. On suuri väärinkäsitys, että
kaikki intiaanit olisivat olleet espanjalaisia vastaan ja kärsineet heidän
vallassaan. Vaikka koko Espanjan väestö olisi jollain konstilla saatu Atlantin
ylitse, se ei olisi pystynyt alistamaan intiaaneja, jos nämä olisivat olleet
yhteisvoimin vastassa. Vääryydet, mitä espanjalaiset tekivät, eivät olleet
pahempia kuin mitä atsteekit ja inkat heitä ennen tekivät ja olisivat heidän
sijassaan tehneet.
Näille
humanisteille voisi esittää mielenkiintoisen kysymyksen: jos eurooppalaisten
muutto Amerikkaan oli vääryys intiaaneja kohtaan, eikö samalla logiikalla
ulkomaalaisten muutto Suomeen ole vääryys suomalaisia kohtaan?
Ja
missä vaiheessa syntyy kansallinen omistusoikeus, tuo ihmeellinen, kosminen
oikeus, joka on olemassa vaikka kukaan ei siitä tietäisikään? Onko intiaaneilla
enää täyttä oikeutta Amerikkaan, jossa he ovat enää häviävä vähemmistö? Miten
on saamelaisten laita? Ovatko venäläiset jo saaneet kansallisen omistusoikeuden
valtaamaansa Karjalaan, vai onko se oikeus edelleen suomalaisilla? Miten kauan
eurooppalaisten olisi tullut hallita ja asua Afrikassa, että heille olisi
tullut siihen kansallinen omistusoikeus? Onko se oikeus buureilla, jotka ovat
eläneet Hyväntoivonniemellä pitempään kuin mikään ”varsinainen”
afrikkalaiskansa?
Entä
syntyykö uusia kansallisia omistusoikeuksia? Jos etninen ryhmä X muuttaa
kansallisvaltio Y:hyn ja asuttaa enklaavin, saako etninen ryhmä X jossain
vaiheessa kansallisen omistusoikeuden tuohon enklaaviin? Voisiko sen kenties
siirtää osaksi kansallisvaltiota X?
Tätä
voisi miettiä esimerkiksi eräiden eurooppalaisten suurkaupunkien ympärillä
olevien maahanmuuttajalähiöiden kohdalla. Jos lähiössä asuu enää kymmenesosan
verran kantaväestöä, onko sillä enää syytä olla osa kantaväestön
kansallisvaltiota? Voisiko Ruotsi julistaa Rosengårdin itsenäiseksi alueeksi,
jonka asukkaista, palveluista ja infrastruktuurista sen ei enää tarvitsisi huolehtia?
Tukholman maahanmuuttajalähiöissä muutama viikko sitten riehuneet mellakat
olisivat kyllä olleet ruotsalaisille hyvä tilaisuus. Pakottamalla lähiöt
itsenäisiksi valtioiksi he olisivat päässeet eroon niiden asukkaiden
tuottamista rasituksista julkiselle sektorille, ja jos mellakat olisivat levinneet
lähiöiden ulkopuolelle, asia olisi tulkittu invaasioksi ja Ruotsin armeija
olisi voinut lähettää panssarivaunut ja pommikoneet tekemään asiasta selvää.
Kenties
tämä asia tulee eräänä päivänä ajankohtaiseksi Suomessakin. Ja miksi ei tulisi,
kun samat ongelmalliset väestöt täälläkin hiljalleen kasautuvat
betonilähiöihin? Lupaan, että jos esittämäni ajatus lähiöiden itsenäistämisestä
ja mellakoiden pysäyttämisestä armeijan voimin saa ansaitsemaansa kannatusta,
valtio saa mielihyvin käyttää sitä ja vieläpä omia sen omiin nimiinsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti