Kreikkalaiset
ovat keksineet, että hehän voisivat vaatia sotakorvauksia Saksalta, koska Saksa
kohteli Kreikkaa pahoin toisen maailmansodan tuoksinassa. Nopean Internet-haun
perusteella asiaa on tuumittu julkisuudessa huhtikuussa 2013, syyskuussa 2012
ja niinkin varhain kuin helmikuussa 2010, jolloin kriisi oli vasta alussa.
Asiaan
liittyy hauskoja käytännön ongelmia. Eräs johtuu sotakorvausten luonteesta.
Niitähän on tapana häviäjän maksaa voittajalle korvauksena sodan kustannuksista,
taikka muuten ei tule rauhaa ja häviäjä häviää vielä rajummin. Eli jos Kreikka
vaatii Saksalta sotakorvauksia ja Saksa kieltäytyy niitä maksamasta, aikooko
Kreikka julistaa Saksalle sodan? Kyse olisi uudesta vaiheesta toisessa maailmansodassa,
jonka on luultu päättyneen jo vuonna 1945. Luulen, että kansainvälinen
suhtautuminen Kreikkaan kitkeröityisi melkoisesti, jos sen uppiniskaisuuden
takia tuo maailmanhistorian tuhoisin sota jouduttaisiinkin lopettamaan uudemman
kerran.
Filosofiselta
kannalta kuitenkin paljon mielenkiintoisempi probleema on se, kuka sotakorvauksia maksaisi, kenelle maksaisi ja miksi maksaisi. Tietääkseni saksalaiset ja kreikkalaiset ovat samanlaisia
kansoja kuin kaikki muutkin, eli niissä synnytään, ikäännytään ja kuollaan. Toisen
maailmansodan vääryyksistä on kulunut noin seitsemänkymmentä vuotta. Häviävän
pieni osa nykyisin elävistä saksalaisista on niitä, jotka ovat vääryyksiä
olleet kreikkalaisille tekemässä tai niistä vastuussa, ja melkein yhtä pieni
osuus nykyisin elävistä kreikkalaisista on niitä, jotka näistä vääryyksistä
ovat kärsineet.
Toisen
maailmansodan jälkeen syntynyt kreikkalainen Giorgios siis vaatii toisen
maailmansodan jälkeen syntyneeltä saksalaiselta Gerhardilta korvauksia
vääryyksistä, joita Gerhard ei ole koskaan tehnyt eikä Giorgios kärsinyt.
Luuleeko kukaan, että Giorgios onnistuisi perustelemaan vaadettaan niin, että
Gerhard tai edes kukaan ulkopuolinen sen hyväksyisi?
Venäjällä
kai myönnetään nykyisin, että talvisota ja sitä kautta myös jatkosota olivat
Neuvostoliiton syytä. Tällä perusteellahan Suomi voisi vaatia nykyrahassa
miljardien sotakorvauksia takaisin. Se olisi minusta aika kivaa, mutta ihan
oikeudenmukaista se ei olisi. Ei minulla ole oikeutta saada mitään, mitä
esimerkiksi lukioaikainen venäläinen kaverini Dmitri omistaa.
Kreikan
vaatimukset sotakorvauksista muistuttavat siitä masentavasta ilmiöstä, joka
täällä Suomessa liittyy aina sosiaaliavustuksista keskustelemiseen.
Käsittämättömän moni tässä maassa kokee, että juuri hänellä on subjektiivinen
oikeus avustuksiin. Tällaiset ihmiset eivät varmaan ole koskaan tulleet
ajatelleeksi, että valtio, kunta tai EU ei ole jokin yksityinen heppu, joka rahaa
hyvää hyvyyttään kylvää ympärilleen. Nämä tahot saavat ne rahat jostakin,
joltakulta, eikä tällä jollakulla todennäköisesti ole mitään velvollisuutta
rahoittaa ketään.
Mielestäni
on ihan selvää, että jos joku työllään, yrittämisellään ja pääomansa
hoitamisella saa rahallista voittoa, kuuluu tuo voitto hänelle.
Sosialidemokraattien jatkuvasti toistama sana oikeudenmukaisuus on kaukana siitä, että rahaa otetaan pois sen lailliselta
ansaitsijalta ja annetaan muille. Käytännössä tätä on pakko tehdä, koska muuten
ei olisi yhteiskuntaa vaan kaaos, mutta silloin olisi kohtuullista tehdä sitä
niin vähän kuin suinkin mahdollista.
Minä
saan sosiaaliavustuksia, ja ilman niitä olisin pinteessä. En kuitenkaan pidä
toimintaani vääränä. En mitenkään koe ansainneeni saamiani avustuksia, mutta
olisihan se kertakaikkisen typerää olla ottamatta niitä, kun kerran tarjotaan
mahdollisuus. Tyhmähän ei ole se, joka ottaa, vaan se, joka antaa.
Jos
keskuspankki tarjoaisi kaikille halukkaille miljoona euroa, etkö itse olisi
jonossa odottamassa omaa vuoroasi? Luuletko, että jonossa kukaan muukaan
pitäisi keskuspankin toimintaa järkevänä?
Tämä
asia muistuu mieleeni, kun lehdistö säännöllisesti muistuttaa ökypohatta Björn Wahlroosin nostamista maataloustuista,
joita hän ei lainkaan tarvitse. Asiasta nousee aina napinaa. Harva napisija
vain ymmärtää, että älyttömyys asiassa onkin Wahlroosin pointti. Nostamalla
tukia, joita ei lainkaan tarvitse, hän tuo esille järjestelmän viat. Pointtia
vain eivät kaikki ymmärrä. Napistaan Wahlroosin ahneudesta ja siitä, kuinka köyhiltä
siirretään rahaa rikkaille. Mutta eihän se liity asiaan mitenkään. Wahlroos saa
maataloustukea, koska harjoittaa maataloutta, ei siksi, että on rikas. Sehän
olisi aika kurjaa, jos laki ei olisikaan kaikille sama.
Nämä
asiat ovat kreikkalaisilta unohtuneet. Siellä monikin kai kuvittelee
ansaitsevansa jotakin vääryyksistä, joita ei ole kokenut, sellaisilta
ihmisiltä, jotka vääryyksiä eivät ole tehneet. Tai ehkä ei sittenkään – kenties
he rahanhimossaan vain haluavat unohtaa nämä asiat ja pyrkivät siihen, että
muutkin erehtyisivät tunnustamaan tämän kansallisen omistusoikeuden olemassaolon.
Kaipa he ovat jo tässä vaiheessa huomanneet, että keski- ja
pohjoiseurooppalaiset, jotka ovat valmiita tekemään ihan mitä hyvänsä
eurovaluutan puolesta, ovat aika tyhmiä.
Periytyvä
syyllisyys on monesti aseena historiapolitiikassa, jossa historialla pyritään
oikeuttamaan joitain yhteiskunnallisia vaatimuksia. Juuri Saksassa tästä
kiisteltiin 1980-luvun suuressa historiakiistassa, kun vasemmistolaiset eivät
keksineet vaatimuksilleen enää muita perusteita kuin sukupolvien päähän
ulottuvan syyllisyyden.
Oltiin
periytyvästä syyllisyydestä mitä mieltä tahansa, niin ainakin se on
vaarallista. Harry Potter -kirjasarjassa
henkilö nimeltä Sirius Musta passitetaan vankilaan yli kymmeneksi vuodeksi
tuomittuna massamurhasta, johon hänet todellisuudessa lavastettiin syylliseksi.
Vankilasta pakoon päästyään hän otti oikean syyllisen kiinni aikomuksenaan
tappaa hänet. Suunnittelemaansa veritekoa hän perusteli sanomalla: ”Minä tahdon
tehdä sen murhan, josta minut vangittiin.”
Periytyvän
syyllisyyden korostajien tulisi miettiä Sirius Mustan sanoja. Onko ihan
mahdoton ajatus, että kun itseään syyttömänä pitävää Gerhardia vuodesta toiseen
syytetään ja rangaistaan vääryyksistä, joita Giorgios ei ole kärsinyt, jossain
vaiheessa kamelin selkä katkeaa? Mitäs sitten tehdään, jos Gerhard kokee Sirius
Mustan tavoin oikeudekseen tehdä rikoksia, kun rangaistukset kerran on jo
etukäteen kärsitty?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti