Kun
tutkimus osoitti, että suurempi osa kannattaa kuin vastustaa
sukupuolineutraalia avioliittoa, arvoliberaaleissa piireissä kuten vihreissä
sitä pidettiin, ellei nyt aivan osoituksena, niin ainakin perusteena muuttaa
lakia heidän haluamaansa suuntaan. Toisaalta samat vihreät eivät paljon
piitanneet siitä, että paljon suurempi osuus suomalaisista on heidän kanssaan
päinvastaista mieltä maahanmuuttopolitiikasta. Tästä gallupista puolestaan
innostuivat Perussuomalaiset, jotka niin ikään korostivat mielellään pakkoruotsin kohtaamaa vastustusta, mitä taas muut puolueet eivät vaivautuneet noteeraamaan.
Toisaalta
aina joskus joku jaksaa muistuttaa, että mielipidemittaukset ovat pelkkää
viihdettä ja korkeintaan tulevaisuuden historiantutkijoiden apumateriaalia.
Olisi melkoinen taka-askel demokratialle, jos se ulkoistettaisiin
mielipidetutkimuksia tekeville yksityisyrityksille, jotka haastattelevat
yleensä paria tuhatta suomalaista, promillen murto-osaa koko väestöstä.
Suomessa
toimii poliittisia ryhmiä ja henkilöitä, jotka haluavat edistää suoraa
demokratiaa, siis päätöksentekoa, joka tulisi suoraan kansalta ilman että ministeriöiden
virkamiehet ja eduskunnan valiokunnat mankeloivat päätöksiä uuteen uskoon. Tämä
tarkoittaisi käytännössä kansanäänestyksiä, koko kansaa koskevia
mielipidemittauksia, joiden tulokseen sitten sopeuduttaisiin, vaikka
eduskunnassa sanottaisiin mitä.
Itse
kannatan suoraa demokratiaa, mutta en tietenkään varauksetta. Paikallisella
tasolla ja pienissä asioissa siinä ei ole kerrassaan mitään vikaa. Sen sijaan
turvallisuuspolitiikka, eli diplomatia ja sotilasasiat, on käytännössä pakko
pitää pienen edustuksellista demokratiaa noudattavan poliitikko- ja
asiantuntijaryhmän kontrollissa. Ylipäätään suora demokratia on sen verran
idealistista, että se ei voisi toimia kuin rauhan aikana: sotaa käyvän maan on
edullisinta olla sotilasjuntta, eikä Suomessakaan järjestetty eduskuntavaaleja
toisen maailmansodan aikana.
Jos
olisin poliitikko, en kuitenkaan ottaisi suoraa demokratiaa millään tavalla
linjani keskiöön. Suoran demokratian kannattamisessa on vakava ongelma: silloin
on käytännössä pakko olla liikkeellä vain yhdellä asialla. Eduskuntavaalien
alla törmäsin aika säälittävään tapaukseen: vihreiden ehdokas vaati samaan
aikaan sekä suoraa demokratiaa että erittäin radikaaleja vähennyksiä kasvihuonekaasujen
päästöihin. Kummasta hän olisi valmis luopumaan, jos asiat olisivat ristiriidassa?
En usko, että kovin moni suomalainen olisi valmis maltillisiinkaan
päästörajoituksiin, koska ne väistämättä iskisivät työpaikkoihin ja elintasoon.
Demokratia
nauttii varauksetonta kannatusta maan poliitikkopiirien puheissa, mutta ei
välttämättä ajatuksissa. Turvallisuuspolitiikka on niitä harvoja asioita,
joihin suora demokratia ei sovi mielestäni yhtään. Siksi en ymmärräkään sitä,
kuinka samat poliitikot, jotka tuon tuostakin ylistävät kansanvaltaan,
suhtautuvat penseästi kansanäänestyksiin, kuten esimerkiksi EU-asiassa.
Todellinen
demokraatti kannattaa paitsi suoraa demokratiaa, myös mahdollisimman
paikallista itsehallintoa. Minua aivan hirvittää se, kuinka vähä vähältä
kansallisten parlamenttien, hallitusten ja ministeriöiden valtaa lipuu EU-tason
päättäjille. Ongelma ei ole pelkästään siinä, että EU-tason päättäjiä ei oikein
kukaan ole tehtäviinsä valinnut, eikä oikein kukaan voi heitä myöskään kammeta
tehtävistään ulos, kun he tunaroivat. Esimerkiksi Euroopan komissio
nimellisesti nauttii EU-parlamentin luottamusta, mutta parlamentilla ei ole
mitään sananvaltaa komission kokoonpanoon. Ongelma on myös siinä, että tässä
järjestelmässä sisilialaisilla on mahdollisuus päättää savolaisten asioista ja
päinvastoin.
Haluaisin
nähdä kehityksen menevän aivan toiseen suuntaan. Suomesta voisi tehdä
liittovaltion. Pohjanmaalla, Hämeellä, Kymenlaaksolla ja muilla voisi olla
kullakin omat eduskuntansa, omat budjettinsa, omat sisäpolitiikat, niin kuin
Ahvenanmaalla on jo nyt. Se olisi oikeudenmukaistakin. Se, että helsinkiläiset
maksavat osan kokkolalaisten kunnallisista menoista, on paitsi typerää, myös
väärin.
Sampo Terho jaotteli kerran valtion
menot kolmeen luokkaan tavalla, josta hämmästyin, koska aivan samaa jakoa olin
minäkin yrittänyt hahmottaa, mutta en rajallisella aivotoiminnallani ollut
kyennyt siihen ilman apua. Jako kuului: yövartijatehtävät, hyvinvointipalvelut
ja maailmanparannus.
Yövartijatehtäviin
kuuluvat ne toiminnot, jotka ovat välttämättömiä yhteiskunnan pitämiseksi
kasassa: armeija, joka suojaa valtion koskemattomuutta, poliisi, joka huolehtii
sisäisestä järjestyksestä, ja oikeuslaitos, joka huolehtii kansalaisten
oikeuksien toteutumisesta. Nämä toiminnot ovat tärkeimmät, koska ilman niitä
yhteiskunta olisi anarkian tilassa, jossa mikään ei estäisi ketään edes
tappamasta toisia, eivätkä ilman niitä kaksi seuraavaa olisi mahdollisia
ollenkaan.
Hyvinvointipalveluihin
kuuluvat sellaiset asiat kuin julkinen koulutus, terveydenhuolto ja sosiaaliturva.
Ilman niitä yhteiskunta voi tulla toimeen, mutta silloin elämä olisi
huomattavasti epävarmempaa, epämukavampaa ja epätasa-arvoisempaa, ja juuri
siksi ne onkin järjestetty.
Maailmanparannus
tarkoittaa kaikkea sellaista, mistä ei ole suoranaisesti mitään hyötyä kansalaisille
itselleen. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi kehitysyhteistyö,
pakolaiskiintiö, rauhanturvaoperaatiot, EU-tuet ja Euroopan kriisimaille
myönnetyt tukilainat. Kyse on suoraan sanoen valtiollisesta hyväntekeväisyydestä.
Tämä
on paitsi tärkeysjärjestys, myös kronologinen järjestys. Suomen tapauksessa
yhteiskunta kehittyi yhden vuosisadan aikana ensimmäisen vaiheen tehtävien
suorittajasta niiden kaikkien suorittajaksi. Vuonna 1900 Suomessa
hyvinvointipalveluita vasta ryhdyttiin vaatimaan sosialidemokraattisen liikkeen
suulla. Vuonna 1950 oli perustettu jo jos jonkinmoista julkista hyvinvointipalvelua,
kuten oppivelvollisuus ja lapsilisät. Vuosisadan päättyessä vuonna 1999 antoi
Suomi jo kehitysapua, elätti verorahoilla pakolaisia ja osallistui
rauhanturvaamiseen kaukana omista rajoistaan.
Nämä
tehtävät jaettaisiin aivan uudestaan, jos Suomi muutettaisiin sellaiseksi
liittovaltioksi, minkä mielelläni näkisin toteutuvan. Sille, mikä nyt on
valtio, Suomen tasavallalle, josta siis tulisi Suomen liittovaltio, unioni,
konfederaatio tai muu vastaava, jäisivät vain yövartijatehtävät. Helsingistä
johdettaisiin ulkopolitiikkaa, puolustusasioita, poliisi- ja rajavartioasioita
sekä oikeuslaitosta. Osavaltiot, jollaisiksi esimerkiksi nykyiset maakunnat
voisivat ylentyä, huolehtisivat hyvinvointipalveluistaan niin kuin itse
haluavat. Verotuloista valtio ottaisi hyvin pienen siivun, ja osavaltiot
voisivat päättää muusta verotuksesta omalla alueellaan ihan itsenäisesti.
Tämä
olisi kunnon demokratiaa. Voisi hyvin olla niin, että Kainuu ryhtyisi tiukan
holhoavaksi kansandemokratiaksi ja Pohjanmaa harjoittaisi libertarismia, jossa
hyvinvointipalveluita ei olisi ollenkaan. Kuka olisi tätä vastaan? Viime
kunnallisvaaleissa Espoossa porvaripuolueet ja Kemissä vasemmistopuolueet
saivat melkein kaksi kolmasosaa äänistä. Tilanne on nyt se, että valtion takia
espoolaiset kärsivät mielestään liian vasemmistolaisesta politiikasta ja
kemiläiset liian oikeistolaisesta. Eikö olisi kaikkien etu, jos ei olisi
kaikkien suomalaisten muodostamaa Suomea siinä välissä kiusaamassa kumpiakin?
Tai pikemminkin: kenen etu ei olisi,
jos espoolaiset ja kemiläiset voisivat itse päättää asioistaan niin kuin itse
haluavat?
Ja
jos Espoon meininki olisi sikäläiselle vasemmistovähemmistölle tympeä, he
voisivat muuttaa Kemiin, josta porvarit puolestaan voisivat muuttaa Espooseen.
Selvempää win-win-tilannetta en ihan heti keksikään. Osavaltiotasolla
mittakaava olisi vain hieman suurempi.
Lopuksi
kaavailemassani liittovaltio-Suomessa maailmanparannustehtävät siirrettäisiin
yksittäisten ihmisten ja hyväntekeväisyysjärjestöjen vastuulle. Eihän ole
mitenkään oikein, että valtio pakottaa kansalaisensa osallistumaan
kehitysyhteistyöhön tai rauhanturvaoperaatioihin vastoin näiden tahtoa. Valtion
ei tule olla eettinen järjestö. Sen tulee vain huolehtia siitä, että sen alueella
voi perustaa ja ylläpitää vapaaehtoisia eettisiä järjestöjä. (Pakkoon
perustuvaa hyväntekeväisyyttä olen käsitellyt edellisessä tekstissäni.)
Huomaan,
että sittenkin olen aika liberaali. Esittämäni malli on suorastaan radikaali
yhteiskuntamme keskustelussa, radikaali jopa liberaaliksi. Mikähän siinä on,
että ne suomalaiset, joille liberalismi on paljon vahvempi osa identiteettiä,
eivät koskaan esitä mitään vastaavaa? He vain meuhkaavat siitä
sukupuolineutraalista avioliitosta. Eivätkö he ymmärrä, että jos Suomesta
tulisi liittovaltio, voisivat liberaalit osavaltiot hävittää konservatiiviset
rippeetkin alueeltaan? Vastaavasti konservatiivit voisivat elää omissa
osavaltioissaan arvojensa mukaan.
Mitä,
vai eivätkö liberaalit kenties suvaitsisi
sitä, jos konservatiivit päättäisivät asioistaan itse? Eivät, sillä liberaalit ovat kovin suvaitsemattomia, vaikka muuta väittävätkin. Tätä tekstiä kirjoittaessani
päätin tarkastella hieman Helsingin Sanomien vaalikonetta vuoden 2011 eduskuntavaaleihin. Siellä oli muun muassa tällainen kysymys: ”Pitääkö Suomen
tuoda Kiinan- ja Venäjän-politiikassaan voimakkaammin esiin myös ihmisoikeudet
sekä demokratian tila kyseisissä maissa?” Eräs vastausvaihtoehto oli: ”Ei,
Venäjän ja Kiinan tapa kohdella omia kansalaisiaan ei kuulu Suomelle.”
Ajattelin
tietenkin, että suvaitsevaiset liberaalit ehdokkaat ovat sitä mieltä, että
heillä ei ole oikeutta sanella ihmisille, mitä heidän tulee ajatella, millaista
politiikkaa tehdä, millaisia arvoja kannattaa. Siis, että he suvaitsisivat eri
mieltä olevien ihmisten mielipiteitä edes näiden kotimaissa, joiden meiningistä
he itse eivät joudu kärsimään.
Uudenmaan
ja Helsingin vaalipiireissä, joissa oli eniten ehdokkaita, vihreiden,
Vasemmistoliiton, sosialidemokraattien tai edes ruotsalaisten listoilla
yksikään ehdokas ei ollut samaa mieltä. Ei yksikään.
Heistä jokainen olisi halunnut
sanella venäläisille ja kiinalaisille pelisäännöt, jyrätä näiden mallin
absoluuttisesti huonompana kuin omansa.
Miksikä
tällaista ajattelua sanotaan, jos sitä ehdottaa väärää mieltä oleva taho?
Kulttuuri-imperialismiksi? Vai saneluvallaksi (lat. dictatura)? Minulle mielipiteiden asettamisesta absoluuttiseen,
kyseenalaistamattomaan hierarkiaan tulee mieleen lähinnä katolinen inkvisitio.
Ja
jos he haluavat juuria väärät mielipiteet ulkomaita myöten, voimme vain
kuvitella, mitä he voidessaan tekisivät kotimaansa väärämielisille. Kaipa he
minutkin lähettäisivät vähintään aivopesuleirille, jonka järjestäisi poliittisen
kasvatuksen keskusvirasto – mitä edistyksellisin instituutio, jollainen Saksassa vaikuttaa muun muassa savustamalla työpaikoiltaan ulos ”harhautuneita”. Lue linkin takana oleva
artikkeli! Kerro sitten minulle, onko mitään syytä pitää Saksan nykyistä
yhteiskuntaa kuin puoliksi tervehtyneenä 30-luvun mädännäisyydestä.
Ehkä
yksi syy siihen, että en sano itseäni liberaaliksi, vaikka erittäin liberaalia
mallia kannatankin, on se, etten halua tulla lasketuksi samaan joukkoon kuin vihervasemmistoon
pesiytyneet totalitaristit, joille liberalismi on pelkästään hirviömäisyyden
peittävä naamio. Jos heille tarjottaisiin
Nibelungin sormusta, jonka voimalla he voisivat tehdä itsestään maailman
valtiaita, he epäröimättä ja häpeämättä ottaisivat sen vastaan ja käyttäisivät
sen voimaa.
Sormuksen
sijaan heille tulisi antaa terapiaa. Jos Suomesta tulisi haluamani
liittovaltio, voisivat nämä näennäisliberaalit perustaa liberalismin ihanteille
diktatuurinsa. Sieltä käsin heillä ei olisi mitään sanottavaa asioihin, jotka
tapahtuvat naapurin konservatiivisessa osavaltiossa. Silloin kyllä nähtäisiin,
kumpi lopulta menestyisi ja kumpi ajautuisi poliisivaltion kautta kurjuuteen.
Vaikuttaa nimittäin kovasti siltä, että enää vain konservatiivit kannattavat
klassisen liberalismin ihannetta antaa muiden olla mitä ovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti