Paradigma
on vaihtunut!
Suomalaisessa
poliittisessa ja yhteiskuntafilosofisessa keskustelussa osapuolet ovat
kaivautuneet syvälle poteroihinsa ja pioneerit molemmin puolin sabotoivat
kaikki yritykset rakentaa siltoja. Tätä vaatimatonta blogia tuskin on lukenut
kovin moni kirjoittajan kanssa eri puolella rintamaa oleva. Argumenttini ovat
kaikuneet kuuroille korville ja kuulevistakin valuneet hyödyttöminä alas kuin
vesi hanhen selästä. Tiukka kansalliskonservatismi kun saa tänä aatteellisesti
tulehtuneena aikana useimmat vasemmistoliberaalit siilipuolustukseen, jossa he
ehkä kuulevat, mutta eivät kuuntele.
Niinpä
nimimerkin Tragedian synty takana oleva kansallismielisen rintaman soturi on
päättänyt lopettaa vastapuolen muuriin kilpistyvän argumenttitulituksen ja
ottaa uuden lähestymistavan ongelmaan. Esittelen tietääkseni tämän taistelun
ensimmäisen tämänkaltaisen ”aseen” suurena sovinnon eleenä. Utopian synty on tänä keväänä
kirjoittamani kertomus siitä, millaisen maailman minä haluaisin nähdä, ja
siitä, miten siihen päästäisiin.
Rintaman
vastapuolella olevat pääsevät tästä tarinasta tekemään harvinaisen silmäyksen
kansalliskonservatiivin hengenmaailmaan. He saattavat, jos suostuvat, ymmärtää,
että me tälläkin puolella olemme ihmisiä ja että osapuolilla saattavatkin olla
monella tapaa aivan yhteneväiset toiveet ihmiskunnan tulevaisuuden suhteen.
Näin asenteet toivon mukaan pehmenevät, suhtautuminen vastapuoleen lientyy ja
argumentit noteerataan argumentteina eikä vain pahuuden ryöpsähdyksinä.
Tervetuloa
siis seuraamaan minua, tarinan tarkkailijaa, ja minun erilliseksi persoonakseen
materialisoitunutta yliminääni, kun me luotsaamme ihmiskunnan myrskyävältä
ulapalta rauhansatamaan.
”Jos minä en
jatkaisi elämäntyötäni,
minä tuomitsisin kaikki ihmiset ja tulevat sukupolvet
takaisin pelon ja kärsimyksen maailmaan.”
minä tuomitsisin kaikki ihmiset ja tulevat sukupolvet
takaisin pelon ja kärsimyksen maailmaan.”
Prologi, osa 1: Kaleva Saarelainen
Jo
silloin, kun ensimmäisen kerran näin Kaleva Saarelaisen, tiesin hänestä tulevan
jotain suurta. Se tapahtui ollessani peruskoulun ala-asteella. Kaleva on minua
viisi vuotta vanhempi, syntynyt alkuvuonna 1987, ja hän oli osoittautunut
nopeasti monilahjakkuudeksi. Parin vuoden iässä hän oli saanut vanhempansa
opettamaan hänet lukemaan ja kirjoittamaan, minkä jälkeen mikään ei ollut pysäyttänyt
hänen kyltymätöntä tiedonjanoaan. Kun muut lapset olivat juosseet pihalla,
Kaleva oli kahlannut läpi kirjojen, jotka hänen vanhempansa olivat hänelle
tuoneet kirjastosta, ja sanomalehtien, joista hän oli tutustunut maailman
menoon. Hänen vanhempansa olivat myös olleet kyllin viisaita opettaakseen
hänelle useita vieraita kieliä siinä vaiheessa, kun niiden oppiminen oli hänelle
kaikkein helpointa.
Niinpä
saapuessaan ala-asteelle seitsemänvuotiaana hän oli jo osannut likimain kaiken,
mitä hänelle siellä tultaisiin opettamaan. Silti ajanhukaksi ei koulunkäynti
ollut hänelle muodostunut. Hän oli kohonnut eräänlaiseksi epäviralliseksi
kouluavustajaksi, joka oli auttanut opettajaa muiden lasten opettamisessa ja
hillitsemisessä, ja onnistunut tehtävässään hyvin. Muut lapset olivat pitäneet
hänestä kovasti, joten luokan sosiaalisessa hierarkiassa hän oli noussut
huipulle, muiden lasten ihailemaksi johtajaksi.
Kaleva
oli luonteeltaan ankara ja lannistumaton, jopa hieman autoritaarinen, mutta
myös ystävällinen ja diplomaattinen. Hän opetti ystävilleen sellaisia
elämänarvoja kuin itsekuria ja kieltäymystä. ”Tee aina toisin kuin
houkuttelevalta tuntuu” oli hänen mottonsa, jonka hän istutti tehokkaasti
useimpiin niistä lapsista, jotka hänen ympärilleen ryhmittyivät. Hänen
luokkansa oli tunnettu suuresta ahkeruudesta ja tunnollisuudesta; aluksi muita
lapsia oli varmaankin motivoinut eniten heidän johtajansa hyväksyntä, mutta
ennen pitkää he olivat alkaneet löytää iloa oppimisesta, hyvistä arvosanoista
sekä opettajan ja vanhempiensa ilosta. Opettaja oli aivan haltioissaan Kalevan
kaltaisesta oppilaasta, sillä hän oli tottunut riehakkaisiin lapsijoukkoihin,
mutta Kaleva sai pidettyä kurin ja nuhteen oppitunneilla.
Ei
ollut ihme, että Kalevan kaltaisen henkilön ympärille ryhmittyi myöhemmin
muitakin lapsia kuin hänen luokkatovereitaan. Rinnakkaisluokkalaiset olivat
pian olleet mukana, ja sitä mukaa kuin Kaleva siirtyi ylemmille luokille ja
kouluun tuli nuorempia, hän oli pikaisesti ollut ottamassa heidät mukaan. Sillä
tavoin minäkin tutustuin Kalevaan, josta olin aiemmin kuullut isoveljeltäni.
Kaleva oli jo silloin karismaattinen nuori mies, pitkä ja vahva, monta vuotta
ikäistään vanhemman oloinen; hänen hiuksensa olivat kullanväriset ja silmänsä
harmaat. Kuten niin moni ennen minua ja myös minun jälkeeni, minä vaikutuin
hänen johtajuudestaan ja omaksuin sen elämänfilosofian, jonka vuoksi ala-asteen
kouluni oli noussut opintosuorituksissa valtakunnallisesti ehdottomaksi
ykköseksi.
Kalevan
toimintaa ohjasivat jo silloin periaatteet, jotka myöhemmin näkyivät hänen koko
elämäntyössään. Hän suhtautui kiusaamiseen ja muuhun epärakentavaan toimintaan
äärimmäisellä torjuvuudella. Koulukiusaajat katosivat koulusta pian Kalevan
sinne tulon jälkeen. Aluksi hän oli itse mennyt väliin, uhmaamaan jopa paljon
itseään vanhempia ja vahvempia poikia. Kai hän oli ymmärtänyt, että kiusaajien
merkittävin ase on pelko, ja kieltäytymällä pelkäämästä hän oli nöyryyttänyt
eräitä vanhempia kiusaajia. He olivat joutuneet häpeään jopa omiensa silmissä,
kun he olivat yrittäneet antaa opetuksen itseään nuoremmalle lapselle, joka oli
vain nauranut heille päin kasvoja. Myöhemmin koulussa nousi vallalle suuri
auttavaisuuden ilmapiiri, kun Kaleva opetti nuoret ystävänsä löytämään ilon
muiden auttamisesta ja autetuksi tulemisesta.
Mutta,
kuten useimpien lasten, Kalevan suurimmat intohimot eivät liittyneet kouluun,
vaikka monet meistä hänen ystävistään niin luulimmekin. Kalevan suurin
lahjakkuus ei liittynyt ihmisten johtamiseen, vaan hänen ilmiömäisiin
matemaattis-loogisiin kykyihinsä. Jo ennen kouluikää hän oli lukenut innolla
läpi matematiikan oppikirjoja. Hänen isänsä oli myös etevä matematiikassa ja
yhdessä he olivat edenneet vauhdilla aina lukion pitkän matematiikan
oppikirjoihin. Vaikka Kaleva iloitsi kovasti nähdessään ystäviensä menestyvän,
se ei ollut mitään verrattuna siihen kauneuteen, jonka hän löysi matematiikan
täydellisen selkeästä, säännöllisestä ja virheettömästä maailmasta. Koulun
ulkopuolella, kun muut lapset siirtyivät pihalla juoksemisesta pelejä
pelaamaan, Kaleva uppoutui selvittämään matematiikan maailman loputtomia
arvoituksia. Siinä hän usein menetti täysin ajantajunsa ja joskus havahtui
aamuyöllä uupuneena pitkästä aivotyöstään.
Kalevan
vanhemmat päättivät antaa poikansa hyödyntää kykyjään niin hyvin kuin
mahdollista. He opettivat hänet pelaamaan shakkia, johon Kaleva oppi suhtautumaan
matemaattisena haasteena. Vain kymmenen vuoden iässä Kaleva niitti kyvyillään
suurta mainetta. Hän osallistui shakin maailmanmestaruuskilpailuihin ja ällistytti
maailman viemällä mestaruuden Garri Kasparovin käsistä. Samana vuonna hän
osallistui myös Kansainvälisiin matematiikkaolympialaisiin ja haali voiton
Suomen joukkueelle.
Kalevan lahjakkuus herätti laajaa huomiota, ja eräs Kalevan isän ystävä, joka toimi Helsingin yliopistossa matematiikan professorina, järjesti Kalevalle erityisoikeuden opiskella matematiikkaa yliopistossa nuoresta iästä huolimatta. Kesälomillaan ja vapaa-ajoillaan 1990-luvun lopulla Kaleva uppoutui yhä syvällisempään matematiikkaan. 12-vuotiaana, vuosituhannen viimeisenä vuotena, Kaleva sai valmiiksi matemaattisen väitöskirjansa vain kahden ja puolen vuoden yliopisto-opintojen jälkeen. Me hänen ystävänsä olimme onnellisia hänen puolestaan, vaikka silloin harvempi meistä edes ymmärsi, mitä tarkoitti väitellä tohtoriksi.
Kalevan lahjakkuus herätti laajaa huomiota, ja eräs Kalevan isän ystävä, joka toimi Helsingin yliopistossa matematiikan professorina, järjesti Kalevalle erityisoikeuden opiskella matematiikkaa yliopistossa nuoresta iästä huolimatta. Kesälomillaan ja vapaa-ajoillaan 1990-luvun lopulla Kaleva uppoutui yhä syvällisempään matematiikkaan. 12-vuotiaana, vuosituhannen viimeisenä vuotena, Kaleva sai valmiiksi matemaattisen väitöskirjansa vain kahden ja puolen vuoden yliopisto-opintojen jälkeen. Me hänen ystävänsä olimme onnellisia hänen puolestaan, vaikka silloin harvempi meistä edes ymmärsi, mitä tarkoitti väitellä tohtoriksi.
Paikallisen
yläasteen rehtori oli yhtä mieltä Kalevan ja tämän vanhempien kanssa siitä,
ettei filosofian tohtorin ollut mitään järkeä istua peruskoulussa enää yhtään
pitempään. Peruskoulun kuudennen vuoden lopussa Kaleva suoritti peruskoulun
oppimäärän loppukokeet ja siirtyi parhailla arvosanoilla suoraan Ressun
lukioon, yhdessä kolme vuotta itseään vanhempien kanssa.
Kalevan
aika lukiossa ei ollut yhtä sosiaalista kuin vuodet ennen sitä. Me hänen
ystävänsä jatkoimme koulussa hänen periaatteittensa mukaista toimintaa:
yhteishengen lujittamista, älyllisiä harjoituksia ja puhe- ja esiintymistaidon
kehittämistä. Kaleva oli ollut kyllin viisas jakaakseen vastuuta laajan
ystäväpiirinsä ohjelman suunnittelusta muille, mutta Kalevan poistuminen jokapäiväisistä
kuvioista väistämättä sai aikaan hiipumisen, koulun paluun kohti normaalia.
Ensimmäisen
lukiovuoden jälkeen Kaleva lähti vaihto-oppilaaksi nähdäkseen enemmän maailmaa.
Hänelle järjestyi loistava sijaisperhe Genevestä, jossa eräs Geneven yliopiston
matematiikan professori otti ilolla vieraakseen alansa lupaavimman nousevan
tähden. Aina jälkeenpäin Kaleva kertoi meille silmiä avanneesta vuodestaan
Sveitsissä. Alppimaasta tuli hänen toinen kotimaansa, jonka poliittista
järjestelmää hän erityisen innokkaasti alkoi tukea. Sveitsin vuoteen ajoittui
Kalevan yhteiskunnallisen vaikuttamisen alku, kun hän perusti blogin, jossa
jakoi teräviä huomioitaan politiikasta ja yleisemminkin maailman menosta.
Asuminen
matematiikan professorin kodissa tietenkin merkitsi, että enemmän kuin
paikallisessa lukiossa Kaleva opiskeli yliopistossa. Samoin hän toimi Suomessakin
tänne taas palattuaan. Tärkein syy sille, että Kaleva ei lukiosta saanut
juurikaan ystäviä, oli se, miten paljon hän samaan aikaan ravasi yliopistolla
tutkimassa matematiikkaa ja opiskelemassa muitakin tieteitä, kuten logiikkaa ja
muuta filosofiaa sekä psykologiaa, joka oli hänen toinen intohimonsa. Hän aina
oli korostanut haluaan ymmärtää muita ihmisiä hyvin.
Valmistuttuaan
ylioppilaaksi keväällä 2004 Kaleva jatkoi suoraan ammattiinsa, josta hän oli
unelmoinut lapsesta asti: matematiikan ja logiikan tutkijaksi Helsingin
yliopistoon. Hän ryhtyi urakkaansa riemulla, mutta uppoutuminen pitkäaikaiseen
lempiharrastukseen merkitsi yksinäistä ja yksitoikkoista vaihetta hänen
elämässään, minkä hän kylläkin ymmärsi vasta jälkikäteen. Sosiaalisiin
suhteisiin hän ei voinut panostaa, kun hänen vuorokausisykliinsä kuului tutkimusta
ja opiskelua aamusta yömyöhään asti. Hänen muuhun elämäänsä kuului sinä aikana
lähinnä vain psykologian ja filosofian opiskelu, joita hän jatkoi vanhasta
tottumuksesta.
Nuo
kaksi vuotta tuntuivat Kalevasta myöhemmin tyhjiltä. Hänelle jäi niistä monta
matematiikan ja logiikan alan tutkimusta, iso läjä matemaattisia
kunnianosoituksia, shakin maailmanmestaruudet, joiden parissa hän oli jatkanut
suvereenina mestarina, sekä psykologian maisterin tutkinto. Kausi päättyi, kun
hän meni suorittamaan varusmiespalveluksen, ja se muutos oli hänestä kuin paluu
elämään.
”Nuo
kaksi vuotta kuluivat niin nopeasti ja niin suuren tarmon vallassa, etten
ollenkaan ennättänyt kiinnittää huomiota itseeni”, hän kertoi myöhemmin minulle
ja muutamalle muulle ystävälleen. ”Matematiikka oli suurin hupini, mutta kun
siitä tulikin arkista rutiinia, se lakkasi viihdyttämästä samalla tavalla kuin
ennen. Varusmiespalvelus oli minulle iloista aikaa. En hylännyt matematiikkaa,
en suinkaan, mutta ennätin keskittyä siihen vain vapaa-ajoilla ja lomilla.
Silloin löysin vanhan riemun uudestaan, ja päätin, etten enää ryhdy sitä
tekemään työkseni.”
Myös
me hänen vanhat ystävänsä iloitsimme, kun hän palasi sosiaaliseen elämään. Hän
pahoitteli meille sitä, miten oli itse sännännyt iloitsemaan matematiikan
maailmaan ja jättänyt meidät muut oman onnemme nojaan. Hän kertoi, että
varusmiespalvelus oli avannut hänen silmänsä ja saanut hänet ymmärtämään, että
hän, joka oli saarnannut auttavaisuudesta ja muiden ihmisten puolesta
iloitsemisesta, oli tehnyt vääryyden. Hän päätti vastedes käyttää suuremman
tarmon yleisen hyvän puolustamiseen.
Kalevan
yhteiskunnallinen blogi, joka oli pitkään viettänyt hiljaiseloa, teki paluun,
ja Kaleva siirtyi opiskelemaan oikeustiedettä. Matematiikkaa hän edelleen tutki
vapaa-ajallaan, mutta oikeustieteessä hän näki mahdollisuuden oikean
kutsumuksensa täyttämiseen. 2000-luvun suuret terrori-iskut olivat
haavoittaneet häntä syvältä, aivan kuten koulukiusaaminen oli haavoittanut
häntä silloin, kun hän oli ollut lapsi. Hän halusi tukea ja edistää
kansainvälistä oikeutta, joten sitä hän ryhtyi opiskelemaan ja tutkimaan
samalla tarmolla kuin aiemmin matematiikkaa ja logiikkaa. ”Matematiikka
merkitsee rauhaa minun sielulleni, kansainvälinen oikeus kaikille ihmisille”,
hän perusteli.
Huomasimme,
miten huono omatunto hänellä oli meidän hylkäämisestään, kun Kaleva päätti
mennä rauhanturvaajaksi Libanoniin. Ne raportit, jotka hän siellä kirjoitti
blogiinsa, olivat vielä mielenkiintoisempia kuin hänen aiemmat kertomuksensa
Sveitsin poliittisesta järjestelmästä.
”Täällä
ei ole kuultukaan kansallisvaltioista”, hän kirjoitti tuskastuneena. ”Ei ole
mikään ihme, että Lähi-itä on sodan runtelema, kun täällä etniset ja
uskonnolliset ryhmät elävät sikin sokin tuntematta mitään tarvetta toimia
yhteiseksi eduksi, sellaista kun ei ole. Täällä sen ymmärtää, miksi Jugoslavia
ja Neuvostoliitto hajosivat ja miksi Suomi ei hajoa – vielä. Olen nyt
tutustunut monikulttuurisuuden arkeen, enkä ole löytänyt siitä mitään
rikkautta, jota siinä väitetään olevan.”
Onneksi
Kaleva ei ollut sen tyyppinen ihminen, joka antaa periksi. Koettuaan seikkailun
Libanonissa ja turvattuaan rauhaa edes jonkin verran hän palasi Suomeen ja oli
tuota pikaa kirjoittamassa väitöskirjaansa kansainvälisestä oikeudesta, jota
hän ilmeisesti oli luonnostellut mielessään koko puolivuotisen komennuksensa
ajan rauhanturvaajana. Hänen tarmonsa oli käsittämätön: huonoimpinakin päivinä
hän käytti tutkimukseensa kaksitoista tuntia, avustajien penkoessa lähteitä ja
kirjallisuutta hänen kanssaan tehokkuuden maksimoimiseksi.
Myös
hänen psykologian väitöskirjansa tuli valmiiksi. Sen aiheena oli psykologinen
manipulointi, ja minulla oli ollut kunnia auttaa sen tekemisessä.
”Kukaan
ei ole tutkinut hypnoosia niin tarkasti kuin minä”, hän kertoi heiluttaessaan
hiottua punaista kiveä silmieni edessä. ”Ja minä haluan tietää, miten se todella
toimii.”
Kaleva
oli mielestäni ollut hypnoottinen jo ennen psykologisia tutkimuksiaan. Hänen ystävistään
ne, jotka olivat ala-asteella olleet samalla luokalla hänen kanssaan, olivat
kertoneet hänen harjoitelleen esiintymistaitoa päivittäin. Hän oli oppinut
ihmistuntijaksi, ja siksi hän olikin onnistunut saamaan liki koko ala-asteen
seuraamaan elämänfilosofiaansa, jonka ytimessä oli kyky osata lykätä iloa ja
tyydytystä. Minua aivan ällistytti se tapa, jolla Kaleva onnistui ihmisten seurassa
omaksumaan juuri sellaisen tyylin ja retoriikan, jolla vaikuttaa heihin
tehokkaimmin.
”Hypnoosi
on oivallinen avain ihmisiin vaikuttamiseen”, hän jatkoi. ”Kymmenet vanhat
tutut ovat kiitelleet minua siitä, että opetin heille terveitä perusarvoja.
Katso tätä hedonistista, lyhytnäköistä maailmaa ympärillämme, jossa harvempi
enää ajattelee tulevia sukupolvia tai edes parhaillaan eläviä ihmisiä! Heihin
on pystyttävä vaikuttamaan!”
Ja
niin koitti vuosi 2011. Kaleva Saarelainen asettui eduskuntavaaliehdokkaaksi
Perussuomalaisten listalle, johon puolueeseen hän oli liittynyt välittömästi
Libanonista paluunsa jälkeen. Moni hänen vanha tuttunsa hämmästyi suuresti
tästä puoluevalinnasta. Eräs, jonka Kaleva tunsi etäisesti lukioajoiltaan,
sanoi kuvitelleensa Kalevan olevan hengeltään Vihreään liittoon kallellaan.
”Oletko
järjiltäsi?” Kaleva jyrisi. ”Minä olen humanisti! Minä haluan ihmisille rauhaa
ja oikeutta, vaurautta ja turvallisuutta! Vihreät väittävät puheissaan näitä
asioita kannattavansa, mutta todellisuudessa he harrastavat väestönvaihtoa,
edistävät monikulttuurisuutta! Monikulttuurisuutta!
Se on tuhoisinta yhteiskunnan rappeuttamista, mitä olen koskaan kohdannut.
Haluatko sinä Suomen muuttuvan Libanoniksi? Käy siellä tutustumassa oloihin
ennen kuin puhut minulle mitään humanistisuudesta!”
Sen
puheen jälkeen yksikään hänen vanhoista tutuistaan, jotka olivat aikoneet
äänestää Vihreitä, ei ollut kyllin typerä pitääkseen monikultturismia muuna
kuin kansallissosialismin uutena, toisen hahmon ottaneena reinkarnaationa. Se
oli hyvä alku Kalevan osuudelle eduskuntavaaleissa 2011.
* * *
Jos tietäisit oikeasti maailmasta mitään, tietäisit, että epäonnistuneet valtiot eivät ole mitenkään yksiselitteisesti monikielisiä ja monikulttuurisia. Esimerkiksi Somalia on romahtanut valtio, ja se on luultavasti koko Afrikan yksikielisin ja yksikulttuurisin. Toisaalta maanosan vakaampien maiden joukossa on aikamoisia etnisiä tilkkutäkkejä.
VastaaPoistaEuroopassakaan etninen tai kielellinen yhtenäisyys ei takaa stabiiliutta. Jugoslavian hajotessa pahimmat riidat eivät olleet kielirajojen mukaan (Slovenia lähti verraten kivuttomasti), vaan serbokroatiankielisen alueen sisällä. Toisaalta Sveitsi on yksi vakaimpia maita, vaikka siellä on erittäin paljon maahanmuuttajia ja neljä virallista kieltä vanhastaan.
Mutta ymmärränhän minä, että kun omat lahjat eivät riitä muuhun kuin Halla-ahon blogin lukemiseen ja variaatioiden improvisoimiseen tästä teemasta, ja kuitenkin on kova tarve kokea itsensä intellektuelliksi, niin ei voi kauhalla vaatia sitä mitä on lusikalla annettu.
Parahin anonyymi lukija.
PoistaKoska heti kättelyssä aggressiiviseen tyyliin rakennat minusta olkiukkoa, ymmärrän, ettei tarkoituksesi ole keskustella kanssani, vaan haluat provosoida minua. En siis koe järkeväksi yrittääkään asiallista keskustelua, sillä saisin vain kuulla lisää siitä, miten olen vähälahjainen reppana.
Internetissä on paljon tekstiä. En suosittele lukemaan sellaista, mikä aiheuttaa sinulle mielipahaa. Niin itsekin teen. Oikein hyvää jatkoa.